Det kan virke som om, alle websites efterhånden har en blog, men betyder det, at du nødvendigvis også skal have dette på dit website?

Det korte svar: Nej!

Det mere informerende svar: Kun hvis du har tænkt dig at blogge.

Der er nemlig flere gode grunde til at have en blog, og for en god ordens skyld nævner jeg lige et par stykker i flæng, som måske vil lede dig på rette vej.

5 måder en blog kan være et plus for dit website

1. Med en blog kan du skabe mere relevant indhold, der kan give et SEO boost
Et typisk virksomheds-website har ikke mange sider, men jo mere indhold dit website har, des mere har du, som brugerne kan finde dig på, når de bruger søgemaskiner som Google til at søge på det, din virksomhed tilbyder.
2. Det er en god måde at opdatere dit website løbende

Dette er godt for din placering i søgemaskinerne, da Google jævnligt tjekker dit website for nyt indhold, og websites der opdateres jævnligt anslås til at være mere relevant og aktuelt for brugerne

3. Du kan kommunikere direkte og i en mere personlig tone
Eller som minimum i et mindre formelt sprog
4. Det kan være en platform for både referencer, cases og personalehistorier
Den slags er med til at skabe en præference hos de besøgende – Husk! Mennesker vælger mennesker og ikke enheder eller virksomheder
5. Folk elsker at dele gode og spændende historier

Du får vist, at du ved, hvad du laver, og er det relevant og interessant, kan det derfor blive delt via sociale medier, så andre også opdager dig og dine evner.

Ved du allerede nu, at du ikke vil kunne leve op til forventninger om at bruge en blog til at levere jævnlige opdateringer, så er det til gengæld ikke smart at have en blog.

Når der er en blog, så vil denne del af din virksomheds website ofte blive vurderet som værende stedet, hvor der skrives nyheder og opdateringer. Derudover vil mange også forvente, at der kommer holdninger, gode råd eller yderligere detaljer om hvilken type forretning, du egentlig har.

Har du en blog, men har ikke opdateret den siden, du fik den tilføjet til dit website, så kan det derfor give brugerne følgende associationer om dig og din virksomhed:

  • Du har intet at sige og ingen holdninger
  • Der sker intet nyt i virksomheden
  • Opfølgning og gennemførsel af et projekt er ikke din stærkeste side

Nogle af ovenstående punkter betyder måske ikke det store for dig og din type virksomhed, men det er i hvert fald ikke noget, der skaber tillid eller troværdighed.

Der er desuden altid faste punkter, man kan vælge at skrive om på sin blog, så man sikrer, at der kommer indhold – uden at opfinde den dybe tallerken hver gang.

Det kan eksempelvis være ved at have et fast årshjul, og så notere, at der første eller sidste hverdag i en måned skal skabes et indlæg.

Her er en række eksempler på typer af blog-indlæg, som kan bruges igen og igen gennem et kalenderår:

Januar: Godt nytår-hilsen, og et par bevingede ord om, hvad det netop afsluttede år bød på

Februar: Vinterferie-fokus (måske med besked om, at der er ferielukket eller nedsat bemanding)

Marts: Påske og forårstid – en reminder om de mange helligdage og opgaver, der ligger i foråret

April/Maj: En god case eller reference samt et indlæg om de bedst sælgende produkter eller ydelser

Juni/Juli: Sommerferie-tid – et ønske om en god sommer og besked om eventuelt ferielukket

August: Velkommen tilbage fra sommerferie samt besked om nye tiltag eller særlige tilbud

September: Vi går efteråret i møde, og en opdatering om året indtil videre

Oktober: Det er efterårsferie (måske besked om, at der er ferielukket eller nedsat bemanding)

November: Fokus på tidligt julesalg eller opgaver, der skal afsluttes i indeværende år

December: Jul – fokus på bedst sælgende produkter eller deadlines frem mod juleferien

En blog kan altså være et fantastisk redskab, og det behøver ikke tage flere timer hver uge at opdatere, men det anbefales at have lidt selvindsigt, inden man tilføjer “Blog” (eller for den sags skyld “Nyheder”) til menuen af sit website. Det forpligter nemlig!

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!