Der sker meget på Google Adwords fronten her i 2016. Først røg alle annoncerne i højre-siden, og der er flere spændende nyheder på vej, men her er de to, som vi glæder os mest til
Det går rigtig stærkt for tiden, når vi taler Google Adwords. De fjernede ret pludseligt alle annoncer i højresiden i februar, mens de øgede antallet af annoncer i selve resultat-feedet. Dette er dog en meget naturlig udvidelse af deres “Mobile first” fokus, så derfor er det ikke så overraskende en udvikling, som det er logisk.
Der kommer også snart en god overhaling på selve Google Adwords systemet, der får en ny visuel stil – og forhåbentlig også bliver noget hurtigere at arbejde i. Det er voldsomt store mængder data, der arbejdes med, men det ville nu alligevel være dejligt, hvis vi kan få det hele til at glide lidt mere smidigt.
De kommende ændringer til Google Adwords systemets back-end er dog ikke en af de to vilde nyheder, så lad os da fluks komme videre til dem:
1. Vi får snart mere plads til at få vores budskaber frem i tekstannoncer
Som en naturlig forlængelse af, at der nu kun er Search annoncer i selve resultat-oversigter (og som sagt ikke længere i højre-siden) vil Google nu lade os alle udnytte, at der reelt er mere plads at arbejde på. Derfor vil pladsen til vores budskaber i tekstannoncer blive øget, så vi fremover får hele to (ja, 2!) linier til overskrift med 30 karakterer i hver.
Det er faktisk ret vildt, da vi lige nu har bare én linie på 25 karakterer. Se her, hvordan det kommer til at fungere i praksis
De indledende beta tests fra Google har påvist en CTR, der er steget med helt op til 25%. Det er naturligvis noget, både Google og mange annoncører vil være meget interesseret i.
Lige nu omtales disse annoncer som “Expanded Text Ads“, så det bliver nok noget i stil med “Udvidet tekst annonce” på godt gammel dansk.
Og ja, så er der en række tips og tricks til, hvordan man kan få flere karakterer ind allerede nu, men lige her holder jeg mig til det helt basale omkring Google Adwords.
2. Enheder bliver endelig splittet helt op, når det gælder budgivning
Det har været efterspurgt i efterhånden rigtig mange år, og nu sker det endelig, at mobil og tablet bliver splittet op, så du kan budoptimere på disse enheder separat. Du har hele tiden kunne se, hvordan henholdsvis desktop, mobil og tablet har performet, men du har ikke kunne justere dine bud til tablet lige så enkelt som til mobil og desktop. Tablet har nemlig bare været koblet sammen med buddet til Desktop som udgangspunkt.
Indtil videre har det i øvrigt altid været Desktop, der er standard buddet, og så kunne man justere bud for mobil op eller ned med en procent afmålt budjustering. Fremover kan du selv vælge hvilken enhed, der er din primære, og så justere dine bud på de andre to enheder derefter.
Bevares, det meste kan klares med en form for underlødig “work-around”, hvor du skaber separate kampagner til tablet enheder – og i øvrigt så også udelukker dem fra alle andre kampagner – men det har hele tiden virket usansynligt omfattende i forhold til, hvor enkelt det var at ændre bud til smartphone enheder.
Det kommer uden tvivl mange flere nyheder fra Google Adwords i forbindelse med lanceringen af deres nye back-end til alle os, der sidder og nørder rundt på den front, men indtil da er dette to af de største og mest interessante kommende ændringer for 2016.