Få 3 tips til at finde effektive emnelinier til dit nyhedsbrev. Brug samme tips til at finde den rette overskrift til blogindlæg, der skal deles på sociale medier.
I begge tilfælde handler det trods alt om at få modtageren til at klikke og læse indholdet.
Du sender et nyhedsbrev og vil gerne have folk til at læse det. Din første udfordring er dog ikke at lave godt indhold. Nej, det er derimod at lave en effektiv emnelinie.
Hvad er en effektiv emnelinie? Det er den, der får folk til at åbne dit nyhedsbrev og læse dit (forhåbentligt) spændende indhold. Ikke mindst så modtageren også fremover ønsker at modtage dit nyhedsbrev.
Det samme gælder overskrifter til blogindlæg. Især da mange bloggere – hvad end det er en personlig blog eller for en virksomhed – bruger sociale medier til at dele deres indlæg.
Der er ekstremt meget larm på de sociale medier – uanset om det primære medie er Facebook eller LinkedIn.
Derfor er det heller ikke indholdet, der er første hurdle for et godt blogindlæg. Det en nemlig overskriften. Den der skal fange den potentielle læser, mens de er i gang med at se videoer om nuttede hvalpe, læse nyheder og følge med i vennernes kommentarer på altid og ingenting.
Og lad os så komme videre til de 3 tips, der kan få dig på rette vej. Både til den effektive emnelinie eller den klikskabende overskrift.
3 tips til effektive emnelinier og overskrifter
Også kaldet: Gør ikke dette, prøv i stedet denne løsning!
#1 – What’s in it for me?
Ja, nu bliver det hele lidt internationalt, men forhåbentligt går intet tabt i oversættelsen.
Det handler nemlig “bare” om at formidle én ting: Hvorfor skal modtageren læse dit nyhedsbrev eller blogindlæg?
Det er f.eks. ikke spændende for dem, at din virksomhed er flyttet til nye lokaler på en meget mondæn adresse. Med mindre, naturligvis, at du i den forbindelse inviterer til reception eller holder stort udsalg.
Skriv ikke denne emnelinie:
“Vi er flyttet til nye lokaler på Østerbro”
Prøv denne emnelinie:
“Du er inviteret til housewarming reception!” eller “Kom til oprydningsudsalg – Vi er flyttet!”
Nu fortæller du modtageren, hvorfor de bør se nærmere på indholdet. Der er udsalg, fordi I er flyttet.
#2 – Ja tak, dét ved jeg da godt!
Selvom det kan være nærliggende at skrive noget meget aktuelt, så undgå gerne at gøre det kedeligt eller decideret ligegyldigt.
Fortæller du mig noget, som jeg (og alle andre) allerede ved? Hvorfor skal jeg så læse dit nyhedsbrev eller dit blogindlæg?
(Jævnfør eventuelt #1 – What’s in it for me?)
Skriv ikke denne emnelinie:
“Så blev det endelig sommer”
Prøv i stedet denne emnelinie:
“Vi holder sommerudsalg – Det er jo endelig sommer!”
Fokus er på noget højaktuelt (det er sommer) og dét, der gør indholdet relevant for modtageren (der er udsalg).
#3 – Du kender mig ikke! (og nu kommer du heller aldrig til det)
Ligesom det er nærliggende at skrive noget meget oplagt, så er det også nærliggende at tale til folk, som om du kender dem.
Det kan fungere, hvis du gør det effektivt. Men det kan godt nok også være et grimt selvmål.
Skriver du f.eks. om opskrifter på frikadeller, vil mange gå i forsvarsposition, da deres egne (eller fars eller mors, naturligvis) er de bedste i verden.
En emnelinie eller overskrift med “Du vil elske disse frikadeller!” er farlig. Den kan vække interesse og skabe klik, men der er stor risiko for, at modtageren klikker med en vis irritation. Måske klikker de for at se, om opskriften virker “korrekt”. Er den dét, så vinder du måske point. Ellers kan læseren hurtigt få en idé om, at du er et frikadelle-fjols, der ikke aner noget som helst!
Skriv derfor ikke denne emnelinie eller overskrift:
“Du vil elske disse frikadeller!”
Prøv hellere denne:
“Prøv denne frikadelle opskrift – måske din nye favorit?”
Her vækker du interesse og kommer med en opfordring til at prøve noget nyt. Til gengæld fremstår du ikke som postulerende og bedrevidende.
Det er en win-win løsning, der skaber interesse og klik.
God fornøjelse med dine emnelinier og overskrifter
… så mangler du bare det gode indhold.
Få tips til, hvordan du kommer godt i gang med SEO-arbejdet på eksempelvis blogindlæg lige her >