Du har brugt en masse tid (og højst sandsynligt penge) på at lave en hjemmeside, og ønsker naturligvis at potentielle kunder skal finde denne hjemmeside – enten via søgemaskinerne, annoncering, links fra andre hjemmesider eller lignende.

Men hører du nogensinde fra de besøgende?

De fleste skimmer hurtigt en hjemmeside – ofte fra venstre øverste hjørne og nedad – og hvis øjet ikke lige fanger noget relevant, hopper de højst sandsynligt videre til en anden hjemmeside. Derfor bør man arbejde med konverteringsoptimering af sin hjemmeside.

Det lyder måske ikke, som det mest sexede, men det er utrolig vigtigt, at man får optimeret sin hjemmeside, så de mulige kunder vælger at udføre en ønsket handling, som fx:

  1. Lægge en ordre
  2. Udfylde en kontaktformular
  3. Ringe dig op
  4. Tilmelde dit nyhedsbrev

Værktøjer til konverteringsoptimering

 

Formularer

Hvis man har en eller flere formularer på sin hjemmeside, gør man det nemmere for den besøgende at søge kontakt – man forenkler processen, så den besøgende ikke skal tænke alt for meget. Du kan vejlede den besøgende til at afgive den information, du er interesseret i, for at kunne hjælpe dem videre. Formularer kan bruges fx til kontakt og nyhedsbrevstilmelding.

Se eksempler på: Kontaktformular | Nyhedsbrevstilmelding

 

Store “call-to-action”-knapper

Hvis man beskriver et produkt, men ikke lige udpensler, hvordan den besøgende skal komme videre derfra, så hjælper det med markante “call-to-action”-knapper. Disse knapper kan bl.a. bruges til kontakt, tilmelding, bliv ringet op osv. De kan også fremhæve et specielt link, så det ikke bare står som tekst – se et eksempel nedenfor på vores to Google Adwords produkttyper. Vi skriver det først med tekst og derefter med knapper:

Trafik med Adwords | Salg med Adwords

Læs mere om SALG med AdwordsLæs mere om TRAFIK med Adwords

 

Billeder / Grafik

Det er ikke nogen stor nyhed, at en masse tekst godt kan virke uoverskueligt for mange, så de nøjes med at skimme indholdet. Men du kan gøre det nemmere for dine besøgende at komme igennem din tekst, hvis du bryder teksten med nogle billeder og/eller grafik.
Se dette eksempel, hvor vi kombinerer tekst, grafik, billeder og kontaktformular, for at lave en overskuelig og spiselig side for øjet >

Prøv evt. at få nogle, der ikke kender din hjemmeside, til at gennemgå dine sider, og se om de forstår dem, som du gerne vil have det. Hvis de ikke gør det, så er det om at trække i arbejdstøjet og få optimeret dine sider.

 

Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!