Mangler du en markedsføringsplan? Og har du nogensinde lavet en markedsføringsplan til din virksomhed før? Måske er det noget, du ofte udskyder, eller du vælger at tage markedsføring beslutninger ad hoc? Så er dette indlæg til dig!

En markedsføringplan bør ikke være en rigid og fasttømret øvelse, men den kan ofte spare dig mange penge. Uanset om du er hærdet planlægger eller kører det meste ad hoc, så kan det være en god idé at læse dette indlæg. Du får nemlig 5 tips til at optimere din markedsføring.

Det skader jo ikke at blive bedre – eller klogere!

Lav din markedsføringsplan – 5 tips til at optimere din markedsføring!

Uanset om du har en nyopstartet virksomhed, et nyt produkt eller et super tilbud, så er en markedsføringsplan altid en god øvelse, når du vil have dit budskab ud til de rigtige folk.

Jo mere simpel, du laver planen, des større er chancen for, at du bruger den i dagligdagen. Samtidig er en mere enkel og overskuelig plan ofte også langt mere fleksibel.

1. Find den optimale kunde

Hvem skal din markedsføring ramme? Ja, vi er ude i den helt simple målgruppe-definition.

Ja, så simpelt kan du starte din markedsføringsplan! Hvis ikke du ved, hvem du gerne vil have fat i, hvordan skal du så kunne planlægge din markedsføringsindsats?

Spørg dig selv: Hvem er min ideelle kunde, når nu jeg helt selv kan vælge?

Er det eksempelvis:

  • En eksisterende kunde, du kan lave mersalg til?
  • Konkurrentens kunder?
  • En helt ny kundegruppe, du endnu ikke har nået?
  • Noget helt fjerde?

Jo mere specifik, du bliver i præciseringen af din målgruppe, jo nemmere kan du holde dit budget nede. Ellers risikerer du at skyde med spredhagl, da du vil nå for mange kundetyper på én gang.

Man kan også vælge at lave en markedsføringsplan for hver kundegruppe, hvis du reelt har flere forskellige drømme-kunder til de forskellige produkter/ydelser, du tilbyder gennem din virksomhed.

I givet fald bør du definere disse og derefter prioritere dem, så du kan tage hver målgruppe én ad gangen, så det bliver mere overskueligt for dig (og dit budget).

2. Hvad er dit mål?

Hvad vil du gerne opnå med din markedsføring?

En markedsføringsaktivitet (eller kampagne) vil typisk have mindst ét af følgende mål:

  • Salg – altså omsætning, der giver penge direkte i kassen!
  • Mersalg – sælge til eksisterende kunder eller sælge mere i hver ordre
  • Branding og awareness – måske skal du bare have dit navn eller produkt kendt i første omgang
  • Få nyhedsbrevsmodtagere – typisk første skridt i et langsigtet forløb
  • Leads – din ideelle kunde skal gerne udfylde en kontaktformular, så du kan begynde en dialog med dem

Der er ofte flere trin, man gerne vil have kunden igennem, og derfor kan alle typer virksomheder have interesse i alle ovenstående mål.

Måske vil du gerne tilbyde et gratis produkt (webinar, guide, nyhedsbrev, osv.), med henblik på at prøve at opnå et senere salg?

Hvis det er tilfældet, bør man have en slagplan for hele salgsprocessen fra start, så man ved hvilke trin, man vil føre kunden igennem. Ellers ender du med en nyhedsbrevliste, der bare stille sygner hen, uden du nogensinde får kontaktet dem.

Netop derfor giver det mening at lægge en markedsføringplan!

3. Hvordan rammer du din målgruppe?

Når du ved, hvem du gerne vil fange (den optimale kunde), og hvad du gerne vil tilbyde dem (dit mål), så skal du finde ud af, hvordan du rammer den udvalgte målgruppe.

Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvilke medier bruger de højst sandsynligt – fysiske såvel som online?
  • Hvilke problemområder har de – og hvordan kan du afhjælpe dem?
  • Er de allerede tilmeldt dit nyhedsbrev?
  • Tror du, din drømme-kunde er på de sociale medier – og i givet fald hvilke?
  • Hvilke budskaber reagerede de på tidligere (hvis det fx er eksisterende kunder)?
  • Hvorfor skal de vælge lige netop dig – hvordan er du bedre end dine konkurrenter?

Når du har svar på ovenstående spørgsmål, så ved du, hvor du kan finde din kunde, og hvordan du skal kommunikere til dem.

4. Læg en taktik

Find ud af hvilke metoder, du vil bruge for at nå din målgruppe. Eller mere specifikt; Hvilke medier vil du bruge?

  • Er det dit eget nyhedsbrev?
  • Google Ads annoncering?
  • En SEO-indsats via blog-indlæg på både eget website eller gennem gæsteindlæg?
  • Måske en dedikeret aktivitet og dialog gennem sociale medier?
  • Betalt annoncering via boost af opslag på sociale medier som Facebook eller LinkedIn?
  • Det kan også være remarketing aktiviteter på tværs af medier og platforme?
  • Eller måske er det offline aktiviteter?
    Alt fra printannoncering til radio spots, direct mail via posten, blogindlæg eller sponsorater?

Langt de fleste kunder kan komme rigtig langt med Google Ads, sociale medier og deres eget nyhedsbrev!

Lav derfor gerne en kombination af udvalgte relevante medier, men sørg for at bruge samme budskab på tværs af alle platforme, så der er større chance for, at din målgruppe opfanger budskabet.

Det er altid at foretrække, hvis man kan bruge en markedsføringsplatform, som kan måles – dvs. medier med løbende statistik. Det gælder primært online markedsføring, hvor man kan måle hvert eneste klik. Så kan man skrue op og ned, når man ser, hvad der virker og ikke virker. Og husk at dele markedsføringsplanen med hele din organisation, hvis du ikke er alene i dit firma.

Alle skal vide, hvordan de skal håndtere kundehenvendelser, så ingen er i tvivl er om hvert enkelt skridt, kunden skal ledes igennem.

5. Find et passende markedsføringsbudget

Hvor meget kan du afsætte til markedsføring? Hvad har du råd til?

Helt lavpraktisk handler det naturligvis også om, hvorvidt du har råd til at spare på dit markedsføringsbudget. Brænder du inde med et stort varelager, så er det nok givet godt ud at bruge lidt mere på markedsføring. Del evt. budgettet op på flere platforme – fx Google Ads, printannoncer, Facebook annoncering mv. Vær realistisk omkring det, og skru evt. op og ned løbende i processen.

Så længe dit markedsføringsbudget går til aktiviteter, der også skaber omsætninger, naturligvis!

Når vi taler digital markedsføring, kan du komme ret langt med få penge. Du kan også starte og stoppe markedsføringen med meget kort varsel. Derfor er det en meget lille risiko forbundet med at teste forskellige løsninger.

Pas på med “gratis” hjælp!

I den forbindelse skal du ikke springe på diverse “gode” tilbud om gratis hjælp. Investér i din markedsføring præcis, som du forventer, at din målgruppe vil investere i at købe dine produkter eller ydelser.

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det ofte også tilfældet. Læs alle de gratis “selv-hjælps” indlæg og gode tips, du kan, men undlad at overdrage din virksomheds markedsføring til nogen, der tilbyder at gøre det gratis. Husk på, selv dem der tilbyder gratis løsninger har en forretning, der i sidste ende skal tjene penge!

Ofte vil løsninger, der starter med “gratis” hjælp også meget hurtigt gå videre til en form for langvarigt (bindende) samarbejde. Noget, vi i øvrigt altid vil fraråde, ligesom vi aldrig selv binder vores kunder her hos ADELHOU. Hvis man leverer et godt produkt, så tilvælger kunderne også én måned efter måned.

Er det ikke tilfældet, så har ingen (hverken kunde eller sælger) interesse i at fastholde et samarbejde. Det er dog alligevel præcis denne forretningsmodel, der bruges af mange digitale marketingbureauer. Læs eventuelt anmeldelser via Google, TrustPilot, Amino og lign., før du skriver under på noget som helst.

Her hos ADELHOU har vi efterhånden fået mange faste kunder, der søger hen til os efter at være sluppet ud af en længere kontrakt. Ofte kan vi hurtigt skabe bedre resultater af den simple årsag, at mange (men langt fra alle, naturligvis) oplever, at de får en ringere service og dårligere ydelser, når først blækket på deres 12 måneders kontrakt med en leverandør er underskrevet.

Så er det bare om at komme i gang med din markedsføringsplan…

Open et Word-dokument eller find pen og papir frem, og gå i gang med at svare på ovenstående spørgsmål, så er du godt på vej mod at skabe et overblik.

Held og lykke med at skabe din næste markedsføringsplan.

Du kan også læse flere tips i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips her >

Skal du bruge hjælp med din markedsføringsplan?

Så er du naturligvis velkommen til at kontakte os her hos ADELHOU.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!