Kæmper du med at skrive godt indhold til din hjemmeside, som kan tiltrække besøgende? Vi har lavet 9 tips til hvordan, du laver godt indhold til din hjemmeside. For mange kræver det en del øvelse, men hvis du gerne vil skrive godt indhold (og ikke mindst SEO-tekster) selv, er det vejen frem.

Bliver du udmattet ved tanken om at lave nyt indhold til din hjemmeside? Og kæmper du med at skrive godt indhold, fordi du ikke ved, hvor du skal starte? Så er dette indlæg helt perfekt til dig. Ikke mindst, hvis du også har et ønske om at arbejde med SEO-tekster til din hjemmeside.

Nedenstående er reelt en trin-for-trin gennemgang, så du kan se det som en opskrift. De første trin handler primært om, at der skal tages en grundlæggende beslutning; Hvem skriver du til, og hvad vil du gerne have dem til at gøre? Det kan lyde helt indlysende, men for en god ordens skyld, kan vi anbefale, at du følger disse punkter ret slavisk. I hvert fald hvis du ikke er vant til at skrive indhold til din hjemmeside.

Man siger “Content is King” (altså “Indhold er kongen”) for at understrege, hvor vigtigt godt indhold er. Definitionen af godt indhold afhænger dog af øjnene, der ser (eller læser), da det gerne skal tale til modtageren. Ellers er du bagud på point fra starten. Og selvom godt indhold er regulært SEO-guld, som Google (og andre søgemaskiner) elsker, så er det jo ikke Google, der skal købe dine ydelser eller produkter, men derimod din målgruppe.

Skriv derfor altid med en bruger i tankerne og ikke som en form for Google søgeordsjagt. Og lad os så komme i gang med de mange tips, som du med fordel altså kan bruge som en decideret opskrift til at komme i gang med at skrive godt indhold til din hjemmeside.

1. Forstå din målgruppe

Du skriver som sagt til dine potentielle kunder, og derfor skal du først og fremmest have dem for øje.

Helt grundlæggende bør du kunne definere din målgruppe på følgende punkter:

  • Hvad er din demografi? (alder og køn)
  • Hvad er deres socioøkonomiske status? (skal du tale besparelser eller luksus)
  • Hvad er deres jobsituation og uddannelsesstatus? (er det direktøren eller den nyuddannede, måske den ledige)
  • Hvilke sociale medier bruger de? (er det f.eks. TikTok, Facebook, Instagram eller LinkedIn)

2. Definér dit formål

Når du skal skrive indhold til din hjemmeside, skal du have en idé om hvad, formålet med dit indhold er. Og hvad vil du gerne opnå?

Vil du eksempelvis gerne hjælpe potentielle kunder med at forstå et emne ved at vise din egen ekspertise (noget det indlæg, du læser netop nu, er et eksempel på). Eller vil du beskrive en udfordring, som dit produkt/ dine ydelser kan afhjælpe?

Kort sagt skal du kunne svare på nedenstående:

  • Vil jeg gerne informere, underholde, og/eller overtale besøgende til noget?
  • Hvilke handlinger vil du gerne have dine besøgende til at foretage sig? (skal de fx gerne dele dit indhold på sociale medier, købe i din shop, eller tage kontakt til dig)

3. Undersøg dine konkurrenters indhold

Når du har svaret på de to ovenstående punkter, har du sikkert også en idé om hvem, dine konkurrenter er. Og er du i den situation, at der ikke er danske konkurrenter, så kig til det store udland.

Derefter skal du kigge nærmere på:

  • Hvilken type indhold producerer dine konkurrenter? (og er det godt, eller kan du snildt gøre det bedre?)
  • Hvilke emner fokuserer de på? (er det de samme emner, du skal fokusere på?)
  • Hvor ofte laver de nyt indhold til deres hjemmeside? (kan du skrive bedre og oftere, kan du få en fordel)

4. Gør din tekst nem at overskue ved et hurtigt "scan" af siden

Mange personer har måske en intention om at læse dit indhold ud fra overskriften eller baseret på den teaser, de har set på sociale medier, hvor du har delt det.

Men hvis du sender vedkommende ind til en massiv tekstblok, så står det fleste af og forlader din side igen. Kan de scanne siden og hurtigt se, at det er relevant for dem, så er de (forhåbentlig) klar til at læse indholdet.

Du skal derfor huske følgende elementer, der i øvrigt også er obligatorisk, hvis du har SEO for øje. Og dét har du naturligvis – se i øvrigt gratis SEO tips her >

Især de første tre punkter herunder er obligatoriske for godt indhold:

  • Husk at lave underoverskrifter (H2, H3, H4)
  • Lav korte sætninger og afsnit
  • Husk at bruge luft (eventuelt ved at indsætte billeder)
  • Brug meget gerne infographics
  • Infobokse er også gode til at bryde (og du giver hurtigt guldkorn til læseren, der scanner)
  • Brug også gerne “social proof” (kundeudtalelser / testimonials) for at vise, dine kunder er tilfredse

5. Tal til dine besøgende, som du ville til en ven

Der er naturligvis forskel på målgrupper, men når det gælder indhold på din hjemmeside, skal det gerne afspejle dig og din personlighed.

Godt nok er det din virksomhed, du skriver om og for, men mennesker handler med mennesker, ikke virksomheder.

Du kan derfor med fordel skrive på følgende vis:

  • Brug en aktiv tone
  • Tal direkte til dine besøgende
  • Vær lidt frisk eller kæk, hvis det er passende (og det er det oftest i ét eller andet omfang)

6. Hjælp dine besøgende med at finde rundt

Du skal altid hjælpe læseren videre, hvis der er relevant indhold, der kan give dem øget værdi.

Derfor:

  • Brug altid interne links til andet relevant indhold
  • Pssst….Hvis du kigger under punkt 4 i denne “opskrift”, vil du se, at vi eksempelvis linker over til et indlæg med gratis SEO-tips, netop som vi omtaler vigtigheden af SEO.

7. Brug et letforståeligt sprog

Du skal gerne fastholde din læsers opmærksomhed fra start til slut, og det gør det bedst ved at holde det simpelt.

De færreste forventer en større afhandling om det emne, du skriver indhold om, så “Keep it simple, skatter!” (ja, vi bruger ikke det der negative “stupid” fra KISS-modellen her på kontoret).

Et par huskeregler til at holde sproget letlæseligt og letforståeligt:

  • Brug gerne korte sætninger (men dog uden at det bliver udelukkende i punktform)
  • Minimér brugen af biord og tillægsord (men hold det lækkert og levende, så drop dem ikke fuldstændigt)
  • Undgå fagsprog (altså, ikke helt, men pas på med for mange forkortelser)
  • Nævn eksempler (især når du er ude i brug af fagsprog, så brug eksempler for at sikre forståelse)

8. Læs korrektur for at fange fejl

Det er menneskeligt at fejle, men det er en god idé at læse korrektur, så du undgår de mest gængse tyrkfejl 😉

Værktøjer til korrekturlæsning:

  • Brug eventuelt en AI som ChatGPT til at læse korrektur på din tekst
  • Diverse dokument-programmer (Microsoft såvel som Google) kan også tjekke for stavefejl, grammatik og tegnsætning

9. Husk “Call to Action”

Når du skriver dit indhold, er du ikke færdig, før du har opfordret læseren til handling. Den observante læser vil muligvis synes, dette virker bekendt. Det er fordi, det også fremgik under punkt 2 om at definere formålet med dit indhold.

Måske vil du gerne opfordre læseren til at dele dit indhold med andre, så det kan komme bredere ud via sociale medier. Eller du ønsker, at de skal tilmelde dit nyhedsbrev eller kontakte dig.

Summa summarum:

  • Brug tydelig CTA (det står for “Call to action”) som fx “Deltag”, “Tilmeld dig”, “Køb” eller “Læs mere”
  • Dit CTA kan også være: “Del gerne dette indhold med andre, du tror kan bruge det til noget”

Det var vores 9 tips til, hvordan du skriver godt indhold til din hjemmeside.

Og her kommer vores CTA:

Har du brug for hjælp, så er det bare om at kontakte os her >

Skulle du kende nogen, du mener kan bruge disse tips, er du naturligvis også meget velkommen til at dele dette indlæg med dem.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!