Nu er de her! Tilbage i maj 2016 skrev jeg et indlæg om de to fantastiske Google Adwords nyheder, der var på vej: Udvidede tekstannoncer og målrettet budgivning på alle enheder. I denne omgang vil jeg fokusere på de udvidede tekstannoncer, som vi har testet med stor succes!
Den første ændring med udvidede tekstannoncer (eller “Expanded Text Ads”, om man vil) er rullet ud over sommeren, og vi har allerede testet dem på flere kunder.
Reminder: I stedet for en overskrift på én linie med max. 25 karakterer, så får vi nu hele to linier med 30 karakterer i hver.
“Ja ja, det er da meget fint alt sammen, men virker det?” tænker den optimistiske, men påpasselige, annoncør formentlig.
Og ja, det skal jeg saftsuseme love for, at det gør!
Fælles for samtlige tests med de nye udvidede tekstannoncer, vi har gennemført, er at det forbedrer resultaterne. Hver gang!
Om målet er flere salg eller mere relevant trafik, så har hver eneste test med udvidedede tekstannoncer resulteret i en direkte optimering af målet. Inden for en dag eller to har vi set henholdvis flere (og billigere) salg samt mere (og bedre) trafik. Dét må da kaldes en succes!
Som ved alle succeshistorier er der dog et lille “men”. I tilfældet med de udvidede tekstannoncer i Google Adwords, så er det følgende lille krølle; De udvidede tekstannoncer kan også blive vist som mere “almindelige” tekstannoncer på en computerskærm. Helt konkret betyder det, at der kan blive skåret i den flotte, men længere, overskrift. Risikoen er derfor, at din annonce ikke giver mening, når de sidste ord i overskriften pludselig ikke er med.
Anbefalingen bør derfor være, at annoncerne gerne skal kunne give mening, selvom den sidste del ikke er med. I ovenstående eksempel har vi derfor sørget for, at prisen fremgår, selvom teksten bliver beskåret.
Men når det er sagt, så må vi også erkende, at det ikke er noget, vi selv efterlever 100%. Én ting er nemlig fornuft og logik, og noget helt andet er, hvordan tingene fungerer i praksis.
Og vi vil hellere have den øgede mængde af relevante klik på gode og sælgende tekstannoncer fremfor at optimere mod de klik, der ikke kommer. Og som vi derfor ikke betaler for. Vi tester naturligvis altid en række varianter, men lige nu er vores anbefaling dette:
Fokus må og skal være på at have gode og relevante udvidede tekstannoncer.
Og altså ikke annoncer, der kan fungerer, selvom de bliver skåret af mod slutningen. Ingen livrem og seler her… hellere iføre sig de helt rigtige bukser fra starten!
Enhedsjustering ved at blive implementeret
Den anden nyhed, vi omtalte tilbage i maj måned, var “enhedsjustering”. Enhedsjustering betyder at du også kan justere dine bud på tablet enheder, på den måde det hidtil har været muligt på mobil enheder.
Denne ændring er i fuld gang med at blive udrullet. I skrivende stund har vi muligheden på vores egen og flere kunders konti, men dog er det langt fra alle, der kan gøre dette endnu. Vi venter derfor med en evaluering af dette tiltag, til vi har flere resultater.
Det kunne naturligvis have været godt, hvis det havde været fuldt ud implementeret inden højsæson for ferien. Det er trods alt et tidspunkt, hvor brugen af tablet og mobil overstiger timerne ved en computerskærm. Oh well, til gengæld bør det være helt klar til både efterårsferien og julen, hvilket nok vil glæde mange online butikker.
P.S. Skal du bruge hjælp til at få succes med Google Adwords og de udvidede tekstannoncer, så er det bare om at tage kontakt til os!