3 tricks til Google Analytics
Du har sikkert allerede installeret det gratis statistikværktøj Google Analytics på din hjemmeside (hvis ikke, så se at få det gjort). Men det er de færreste, der er klar over, hvor meget viden, der egentlig gemmer sig, når man lige går lidt mere i dybden med Analytics.
Du får nogle af de vigtige guldkorn nu.
1. Få automatisk besked, når der sker en bestemt hændelse
Intelligence-hændelser er en funktion i Google Analytics, hvor du kan følge daglige, ugentlige eller månedlige hændelser. Du kan følge hændelser såsom sidevisninger, klik, besøg, afvisningsprocent osv.
Du kan sætte den til at slå alarm, hvis du fx pludselig får færre eller flere besøgende fra en bestemt kilde eller lignende. Du kan endda få en e-mail tilsendt, når dette sker, så du ikke skal sidde og holde øje med noget.
2. Find ud af, hvordan dine besøgende bevæger sig rundt
Adfærdsstrøm viser dig, hvordan dine besøgende bevæger sig rundt på din hjemmeside. Du kan se info om landingpages, frafaldssider osv.
Det giver et godt overblik over dine mest besøgte sider, hvor de besøgende går hen, når de først er kommet ind på din side samt hvor folk falder fra. Dermed kan du optimere de sider, der fx har allermest frafald.
3. Konverteringer
Hvis man har en webshop, er det er must, at opsætte mål, så man kan måle sine konverteringer. Men det er lige så vigtigt, når man har en “almindelig” hjemmeside, da man kan opsætte mål som fx nyhedsbrevstilmelding, download af fil, udfyldelse af formular osv.
Herinde kan du også se hvilke medier, konverteringerne kommer fra. Dermed kan du nemmere måle, hvad der fungerer bedst – og hvilke kilder du evt. skal satse på for at få flere konverteringer.
Dette var blot et lille udpluk af mulighederne, der findes med Google Analytics. Hvis du har brug for hjælp til opsætning af din Analytics, så sidder jeg klar.
Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.