LinkedIn er et af de mest populære sociale medier i Danmark, men markedsføring på mediet har altid været en underlig størrelse – og her taler vi ikke kun om den betalte variant.
Hver gang du skriver noget på LinkedIn, hvor du nævner dit firma (eller din arbejdsplads), så er det reelt en form for markedsføring. Men LinkedIn har altid været en svær størrelse. Mediet bliver beskyldt for kun at kunne bruges til BtB relevante områder. Og på samme måde er Facebook blevet udnævnt til at være et BtC medie.
Uanset hvordan vi vender og drejer det, så taler du som afsender til andre mennesker.
Om du taler til dem som privatpersoner, der er single, eller i kraft af deres stilling som HR konsulent, er ofte ligegyldigt. Det er nemlig samme mekanismer, der kan bruges til at fange deres opmærksom.
Både den single privatperson og HR konsulenten kan f.eks. have lyst til at udnytte et godt tilbud fra Domino’s Pizza på vej hjem fra arbejdet. Og de kan også begge være interesseret i at mindske stress eller kigge nærmere på et ergonomisk udformet tastatur. Det er jo trods alt ét og samme menneske.
Det er også denne person, der skal have lyst til (eller behov for) dit produkt eller din ydelse. Og det er også et spillevende individ, der skal betale regningen i sidste ende.
Da der findes ekstremt meget om, hvordan du kan bruge Facebook (vi har da også selv lavet et par indlæg), så fokuserer vi i denne omgang på LinkedIn som medie.
Her kommer 5 måder til hvordan du får mest ud af LinkedIn markedsføring:
#1 Tal direkte til læseren
Som netop vendt i indledningen, er det altid et menneske, du taler til. Det er derfor den individuelle læsers opmærksomhed, du skal fange. Når du har dette med i dine overvejelser, så er det nærmest selvsagt, at du skal tale direkte til vedkommende.
Om så det er pizzariaet, der spørger “Er du sulten?” og viser en sprød pizza. Eller producenten af et ergonomisk tastatur, der viser en person med ømt håndled og teksten “Skal du have et bedre tastatur? Du får ikke mindre travlt, men det kan hjælpe på smerterne.” Ja, det er sådan set underordnet. Det handler om at fange opmærksomheden midt i et feed, der består af kontakter.
#2 Brug eksperter, når det er relevant
Brug LinkedIn til at lave indlæg, som dækker de produkter eller ydelser, du tilbyder. Er en anerkendt ekspert ansat i firmaet, så brug gerne denne. Og med “anerkendt” mener jeg reelt blot en person, der rent faktisk har konkret erfaring med området. En der kan fortælle indlevende og fyldestgørende, så ikke en ægte ekspert læser indlægget og piller det fra hinanden.
Er der ingen relevant ekspert i din virksomhed – eller ingen, der ønsker at skrive noget på deres profil – så kontakt en ekspert via LinkedIn. Du kan så bede vedkommende om at skrive et indlæg på deres egen profil, som du deler via jeres virksomheds LinkedIn side. I vil begge få noget ud af dette, så derfor er disse partnerskaber oplagte.
#3 Husk levende billeder via YouTube-videoer
Mens Facebook har arbejdet målrettet på ikke at optimere brugen af YouTube videoer, så integrerer LinkedIn fortsat YouTube uden problemer. Levende billeder er gode til at fange opmærksomhed på alle sociale medier, så brug endelig YouTube videoer på LinkedIn.
Bemærk! Du kan også dele YouTube-videoer på Facebook, men de integreres reelt ikke. Det er fordi, Facebook ønsker, at du skal uploade din video direkte til Facebook-systemet. De gider jo naturligvis ikke at lade konkurrenten Google tjene penge på annoncevisninger.
Og ja, Facebook er nu også begyndt at vise reklamer i videoer fra de største udbydere. I øvrigt på ekstremt uelegant måde, hvor de dukker op midt i en video. Desværre er det også noget, der kan ramme annoncøren meget negativt, men derfor tjener Facebook stadig annoncekroner. Og Facebook har aldrig gjort noget for at forbedre brugeroplevelsen – hverken for individer eller annoncører – hvis de kan tjene penge på at gøre det modsatte.
#4 Gør din virksomhed personlig
Der er meget delte meninger om, hvad man kan tillade sig på LinkedIn. Men uanset om du ønsker at tiltrække kunder eller potentiel arbejdskraft, så er det positivt at vise den menneskelige side af en forretning. Hvorfor ikke dele billedet af dagens fødselar eller den nyansatte? Det gør virksomheden mere ægte, og du kan få et viralt boost til opslaget. Det sker straks, læserne ønsker personen tillykke med fødselsdagen eller det nye job.
Det samme gælder et godt møde. Begge virksomheder kan med fordel fortælle om deres nye samarbejde via et LinkedIn opslag. Så kommer virksomhederne straks i kontakt med hinandens følgere. Og det er da relevant og informativt. Især hvis man undgår at gøre det alt for dumsmart.
Husk nu på #1: Tal direkte til læseren; I vil gerne dele denne nyhed og vise virksomhedens ansigter, men hvorfor er det relevant for læseren? Nye produkter, ydelser eller muligheder, der er relevant for læseren, bør være i fokus.
#5 Del det gode indhold – også fra andre
Naturligvis vil du gerne dele relevante sider og blogindlæg fra din egen virksomhed. Men har en anden virksomhed skrevet noget, som du mener også er relevant for dine kunder/følgere? Del det endelig på din LinkedIn profil. Det er en service til dem, der følger din side. Din opgave er så, at du sætter det i relief til din egen virksomhed og læseren.
Dermed ikke sagt, at du skal kaste dig i grams og dele indhold fra 117 forskellige kilder. Du skal jo stadig kunne stå inde for det, der står. Og er det en virksomhed, bør du også have en idé om at deres kunder rent faktisk er glade for dem. Del derfor gerne indhold fra dine egene leverandører eller samarbejdspartnere samt respektable medier.
Det var de 5 måder, du kan komme godt i gang på LinkedIn med. Så er det bare om at komme i gang. God arbejdslyst!
Vil du have input til at komme i gang med LinkedIn – både med og uden annoncekroner?
Vi kan hjælpe med en opstartsplan, der strækker sig over uger eller måneder. Så kommer du i gang og kan bruge erfaringen til selv at fortsætte arbejdet! Kontakt os her >