Gratis Google Shopping visninger? Det lyder for godt til at være sandt. Utroligt nok er det dog rigtigt, at du snart kan få visninger via Google Shopping – helt uden at skulle betale for annoncering. Men… det sker ikke helt af sig selv!
Læs hvad det kræver for at være på forkant, hvis du vil udnytte denne gratis mulighed.
Ja, du kan få gratis Google Shopping visninger, når denne mulighed rulles ud i Danmark. Det begyndte med udgangen af april 2020 i USA og vil efterfølgende udrulles til resten af verden.
Hvis du vil nyde godt af gratis Google Shopping visninger, kræver det først og fremmest, at du har et Google Merchant Center. Og naturligvis også, at der er oprettet et aktivt produktfeed til din webshop.
Intet Merchant Center, ingen gratis visninger på Google Shopping. Så simpelt er det!
Eller rettere, der er lige et par ekstra ting, du skal tjekke. Nå ja, og så går optimeringskampen naturligvis også ind her, da du nu kæmper om opmærksomhed i søgemaskinen, som vi kender det fra SEO-arbejdet.
Hvordan får jeg gratis visninger på Google Shopping?
Du har måske hørt, at Google Shopping snart er gratis. Det er også helt rigtigt, at du (snart) kan få gratis visninger af dine produkter på Google.
Hvis du allerede har opsat en Google Merchant Center konto med aktivt produktfeed fra din webshop, så er du klar til at udnytte den kommende mulighed. Du skal blot tjekke, at der er “opted in” til, at dit feed må bruges på tværs af Googles produkter. Hvis dette er gjort, så er du (i teorien) klar til at få vist dine produkter.
Tidligere var Google Merchant Center nemlig reelt “kun” noget, der var aktuelt, hvis du ville køre Google Shopping annoncering gennem Google Ads. Med andre ord hænger Merchant Center sammen med Google Ads og betalt annoncering.
Det er dette, der ændres nu… men måske ikke helt, som du tror. De gratis Google Shopping visninger er nemlig ikke samme sted, som de betalte Google Shopping annoncer.
Hvor kommer de gratis Google Shopping visninger?
De gratis Google Shopping visninger vil være at finde på selve “Shopping”-fanen i Google’s søgemaskine. Altså, præcis som hvis du vælger at søge efter billeder, og klikker dig over på “Billeder”-fanen i søgemaskinen, så vil de kommende Google Shopping visninger være at finde inde på “Shopping”-fanen.
Lige nu bruges denne fane til de betalte Google Shopping annoncer via Google Ads, og det er her, den store forskel kommer til at ske. Der vil sikkert fortsat være betalt annoncering, så de gratis visninger skal kæmpe med betalte visninger. Altså, præcis som vi kender det med tekstannoncer på den primære Google side, hvor søgeresultater fremgår, når du er scrollet forbi en række annoncer.
Det skal du dog ikke lade dig slå ud af!
Præcis som SEO er vigtigt, selvom der er tekstannoncer, så vil de gratis Google Shopping visninger også være vigtige, selvom der er Shopping annoncer med i kampen.
Hvordan sikrer jeg, at mine produkter kommer frem på Google Shopping fanen?
Se, nu kommer vi frem til det virkelige spørgsmål!
For selvom du har et Google Merchant Center og et aktivt produktfeed fra din webshop, så er det nu, du skal optimere på dette. Præcis som du kender det fra SEO-arbejdet.
Er din webshop allerede stærk på SEO? Altså, sælger du godt via organisk Google trafik?
OG
Sælger du allerede nu godt via Google Shopping annoncer?
Tillykke, så ligger du dejlig lunt i svinget til denne mulighed allerede nu.
Tænk SEO hele vejen rundt
Der er dog alligevel ofte mulighed for forbedring, så tag de kritiske briller på, og kig endnu engang på dine produkt-tekster. Her gælder det (især!) også selve navnene på dine produkter. Indeholder de væsentlige elementer, der vil sikre, at lige præcis dit produkt vises, når en kunde leder efter det?
Det er præcis samme tankegang som ved SEO (altså søgemaskineoptimering). Google Shopping vil fremover (i endnu højere grad) handle om at optimere dine produktnavne og -tekster med SEO-brillerne på. Og måske også på nogle helt lavpraktiske måder, du ikke altid selv overvejer.
Sælger du sko, så skal dit produkt naturligvis ikke hedde “Sko str. 38, XYZ123”. Selvom det er en størrelse 38, og produktet har varenummeret “XYZ123”, er der næppe mange søgninger på dette.
Eller, bevares, det kan du da inkludere til sidst, hvis du har erfaring med, at dine kunder finder produktet udfra varenummeret, fordi du har den laveste pris. Ingen regler uden undtagelser, men så skal det være fordi, pris er din primære styrke!
Oftere vil det dog være mere relevant med helt lavpraktisk information som farve og formål. F.eks. kunne produktnavnet i stedet være “Rød Nike løbesko, str. 38”.
Nu er du mere konkret og kan sikre, at den potentielle kunde får vist lige præcis dit produkt under Shopping-fanen, når de søger på dette. Også selvom de ikke kender varenummeret eller overhovedet ved, hvilken sko de søger.
Til gengæld ved de (formentlig), at de bruger størrelse 38 i sko, elsker Nike-mærket og gerne vil have en rød løbesko.
Hvorfor kommer Google med denne gratis mulighed nu?
Hvorfor tilbyder Google pludselig gratis visninger via Google Shopping? Ja, det spørger mange sikkert sig selv om, og selvom det kan virke som velgørenhed, så er det nok primært for at tage kampen op med Amazon.com.
Mange går direkte ind på Amazon.com og bruger reelt denne hjemmeside til at søge efter produkter. Disse søgninger vil Google gerne have tilbage til deres egen søgemaskine, så de “fedter” lidt for webshops, der alligevel er trætte af Amazon.com.
Amazon er mildest talt ikke så populære som samarbejdspartner, og det udnytter Google til egen (og webshop-ejernes) vinding med dette tiltag. En såkaldt win-win situation… hvis du udnytter den optimalt, i hvert fald.
Skal du bruge hjælp til at oprette et Merchant Center eller optimere dine produkt-tekster? Kontakt ADELHOU helt uforpligtende og lad os tage en snak om mulighederne.
Så kan vi sammen finde frem til, hvordan du får en gratis Google Shopping succes for din webshop!
Du kan også læse mere om denne mulighed i det officielle indlæg fra Google Support her >