Der findes i dag så mange sociale medier, at det kan være svært at udvælge, hvilke man skal bruge tid på i virksomhedsøjemed. Du finder her en opdeling af de større sociale medier, der gør det lidt nemmere at overskue, hvilke primære sociale medier, der er relevant for dig og din virksomhed.
Man kan dele de sociale medier op i 3 hovedgrupper:
- Social
- Interesser
- Professionelt
Social
Facebook er et klart eksempel på et socialt medie, der primært handler om det sociale. Det er her, du ser katte- og madbilleder, holder øje med hvad de gamle skolekamerater laver osv. Oftest vil man have samlet venner/bekendte/familie via gl. studie, arbejde, hobby, sport osv. Men det gode ved Facebook er, at man kan nå sine slutbrugere, hvis man er B2C. Hvis man vælger at være tilstede med sin virksomhed på Facebook, skal man dog også være klar på dialog og debat. Og man skal være aktiv løbende, da ens side ellers vil forsvinde fra sine følgeres væg pga. inaktivitet.
Instagram er midt imellem Social og Interesser, da det kan bruges til både at se sine venners billeder, udstille produkter, eller til at følge kendte skuespillere, kokke, sportsstjerner osv. Det er Facebook, der ejer Instagram, og man bliver løbende mindet om det, når det popper op, at nu er dine venner x og x kommet på Instagram. Men Instagram er et perfekt sted til at holde sig helt fremme i folks bevidsthed. Her er der ingen algoritmer, der betemmer, om man bliver vist for folk (i modsætning til Facebook), så man har chancen for at få sit budskab frem.
Fælles for begge sociale medier er, at man kan vælge at være offentlig tilgængelig eller kun tilgængelig for sine venner. Dvs. man kan vælge både en-vejs eller to-vejs kommunikation.
Interesser
De interessebaserede sociale medier er især Pinterest og Twitter.
Pinterest er meget visuelt præget med sine store billeder, så det er oplagt at bruge, hvis man selv har lækre billeder. Dvs. det er især optimalt til fx designere (tøj, møbler, frisører osv.).
Twitter er stedet, hvor man kan følge kendte, eksperter og få hurtige nyheder. Mediet er især stort i USA, hvor mange kendte mennesker er tilstede på Twitter, men i Danmark er det endnu ikke lige så brugt. Man kan kun lave korte tekster, så det er ikke et medie til lange samtaler, men nyheder har det med at sprede sig hurtigt der.
Både Pinterest og Twitter er åbne for offentligheden, så alle kan følge dine indlæg og opslag, men du behøver ikke følge dem tilbage.
Professionelt
LinkedIn bruges nærmest udelukkende til at udvide sit professionelle netværk, så her slipper man altså for at se sin mormors hundebilleder. Man kan nemt holde øje med og udvide sit professionelle netværk på LinkedIn, så det er et medie, man som professionel bør være på.
Der er for nylig kommet mulighed for at lave indlæg på LinkedIn, der fungerer ligesom på en blog. Det er en god mulighed for at nå ud som ekspert/meningsdanner til sit netværk. Prøv det!