Der findes i dag så mange sociale medier, at det kan være svært at udvælge, hvilke man skal bruge tid på i virksomhedsøjemed. Du finder her en opdeling af de større sociale medier, der gør det lidt nemmere at overskue, hvilke primære sociale medier, der er relevant for dig og din virksomhed.

Man kan dele de sociale medier op i 3 hovedgrupper:

  • Social
  • Interesser
  • Professionelt

Social

SocialFacebook er et klart eksempel på et socialt medie, der primært handler om det sociale. Det er her, du ser katte- og madbilleder, holder øje med hvad de gamle skolekamerater laver osv. Oftest vil man have samlet venner/bekendte/familie via gl. studie, arbejde, hobby, sport osv. Men det gode ved Facebook er, at man kan nå sine slutbrugere, hvis man er B2C. Hvis man vælger at være tilstede med sin virksomhed på Facebook, skal man dog også være klar på dialog og debat. Og man skal være aktiv løbende, da ens side ellers vil forsvinde fra sine følgeres væg pga. inaktivitet.

Instagram er midt imellem Social og Interesser, da det kan bruges til både at se sine venners billeder, udstille produkter, eller til at følge kendte skuespillere, kokke, sportsstjerner osv. Det er Facebook, der ejer Instagram, og man bliver løbende mindet om det, når det popper op, at nu er dine venner x og x kommet på Instagram. Men Instagram er et perfekt sted til at holde sig helt fremme i folks bevidsthed. Her er der ingen algoritmer, der betemmer, om man bliver vist for folk (i modsætning til Facebook), så man har chancen for at få sit budskab frem.

Fælles for begge sociale medier er, at man kan vælge at være offentlig tilgængelig eller kun tilgængelig for sine venner. Dvs. man kan vælge både en-vejs eller to-vejs kommunikation.

Interesser

view32De interessebaserede sociale medier er især Pinterest og Twitter.

Pinterest er meget visuelt præget med sine store billeder, så det er oplagt at bruge, hvis man selv har lækre billeder. Dvs. det er især optimalt til fx designere (tøj, møbler, frisører osv.).

Twitter er stedet, hvor man kan følge kendte, eksperter og få hurtige nyheder. Mediet er især stort i USA, hvor mange kendte mennesker er tilstede på Twitter, men i Danmark er det endnu ikke lige så brugt. Man kan kun lave korte tekster, så det er ikke et medie til lange samtaler, men nyheder har det med at sprede sig hurtigt der.

Både Pinterest og Twitter er åbne for offentligheden, så alle kan følge dine indlæg og opslag, men du behøver ikke følge dem tilbage.

Professionelt

administrator1LinkedIn bruges nærmest udelukkende til at udvide sit professionelle netværk, så her slipper man altså for at se sin mormors hundebilleder. Man kan nemt holde øje med og udvide sit professionelle netværk på LinkedIn, så det er et medie, man som professionel bør være på.

Der er for nylig kommet mulighed for at lave indlæg på LinkedIn, der fungerer ligesom på en blog. Det er en god mulighed for at nå ud som ekspert/meningsdanner til sit netværk. Prøv det!

 

Hvad kan du bruge de forskellige sociale medier til?

Facebookfacebook

  • God til personlig branding / ekspertrolle
  • God til at nå slutbruger
  • God til konkurrencer
  • God til at få trafik til din hjemmeside

Instagraminstagram

  • God til produktvisning
  • God til konkurrencer
  • God til branding

twitterTwitter

  • God til personlig branding / ekspertrolle
  • God til at få trafik til din hjemmeside

LinkedInlinkedin

  • God til personlig branding / ekspertrolle
  • God til udvidelse af dit professionelle netværk
  • God til at få trafik til din hjemmeside

YouTubeyoutube

  • God til personlig branding / ekspertrolle
  • God til branding

Pinterestpinterest

  • God til visuel præsentation
  • God til branding

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!