Hvor vigtig er bounce rate? Og er afvisningsprocent egentlig det samme? Det fortæller vi om i indlægget her!
Bounce rate eller afvisningsprocent? Kært navn har som bekendt mange navne, og lige i tilfældet med bounce rate og afvisningsprocent er der tale om én og samme ting. Hvad der står, når du kigger i Google Analytics, afhænger ene og alene af dine sprogindstillinger.
Vi oplever, at de fleste har engelske sprogindstillinger, så vi bruger både “bounce rate” og “afvisningprocent” i dette indlæg. Afhængig af din Google Analytics sprogindstilling, vil der nemlig stå ét af disse navne. Med mindre du har Analytics indstillet til noget helt tredje end engelsk eller dansk, naturligvis.
Her i indlægget vil vi afdække en række myter og antagelser om netop vigtigheden af en lav bounce rate. Kan en afvisningsprocent eksempelvis også være for god?
Og hvordan kan du forbedre din bounce rate, hvis den ligger og roder omkring de 100%? Det forsøger vi at svare på så enkelt (men også konkret) som muligt herunder.
Hvad er bounce rate?
Vi tager det lige fra toppen og starter med at definere, hvad bounce rate (afvisningsprocent) egentlig er.
Bounce rate er et kvalitetsparameter i Google Analytics. Det dækker over “enkeltsidesessioner” på dit website. Med andre ord viser det, hvor stor en andel af dine besøgende, der kun ser én side.
Bounce rate kan eksempelvis ses med udgangspunkt i trafikkilder. På den måde kan du se om f.eks. alle besøgende via sociale medier som Facebook eller LinkedIn kigger på mere end én side. Ligger trafikken fra Facebook og har en bounce rate på 96%, så betyder det, at 96 ud af 100 besøgende kun ser den ene side, de lander på.
Og har du en en specifik side på dit website, der får trafik (en landingapge) med 100% i bounce rate, betyder det, at alle besøgende på denne side forsvinder igen.
Er en bounce rate på 100% dårlig?
Som udgangspunkt er en bounce rate på 100% altid dårlig. Der er dog en oplagt undtagelse for kampagne landingpages, hvor der måske kun findes én side på domænet. En såkaldt “one-pager”, hvor den besøgende kan scrolle ned på siden og læse mere, men ikke klikke sig rundt.
Et andet eksempel på tilfælde, hvor en høj bounce rate (dvs. tæt på 100%) kan have en fornuftig forklaring, er en landingpage med et direct response formål. Har du en kampagneside, hvor du gerne vil have de besøgende til at ringe til dig, eller på anden måde kan gennemføre en handling uden at skulle se flere sider på dit website? Så er det jo ikke nødvendigvis dårligt, at de besøgende ikke ser flere sider.
Kan afvisningsprocenten være for god?
Ja, din afvisningsprocent (eller bounce rate) kan helt bestemt være for god. Jo tættere den er på nul, des større chance er der nemlig for, at der er noget galt med din opsætning af Google Analytics.
Under 20% i bounce rate
Der kan naturligvis være undtagelser, men som hovedregel skal alle alarmklokker bimle og bamle, hvis din afvisningsprocent er under 20%.
Spændet op til 30% er også en stor gråzone. Med mindre det kan forklares udfra trafikkilder, der viser god variation! Eller at du via Google Analytics kan se/måle, hvordan de besøgende foretager handlinger og bevæger sig rundt på websitet, som du ønsker.
Ligger din afvisningsprocent på under 20, og er du i tvivl, om der er noget galt? Tag kontakt til os, og vi giver dig et uforpligtende råd til, om du skal foretage dig noget… eller om du bare er et unikum!
Hvad er en god bounce rate i Google Analytics?
Afvisningsprocent på +30 til 60%
Alt mellem 30-60% i bounce rate er generelt rigtig flot og vidner om et website, der tiltrækker trafik, og hvor brugerne bliver og søger mere information. Altså, de vil gerne læse videre og se mere af indholdet på netop din hjemmeside, og derfor er din hjemmeside ikke i nærheden af 100%.
Bouncerate mellem 60-85%
Når vi kommer op på en afvisningsprocent mellem 60-85%, er det ikke længere helt så godt, men det kan være et meget fornuftigt og forventeligt niveau for mange hjemmesider.
Det afhænger igen helt af, hvad formålet med din hjemmeside er. Måske arbejder du meget med landingpages til specifikke kampagner, eller du skriver artikler eller anmeldelser. I disse tilfælde kan det sagtens være en god afvisningprocent, selvom den ligger på helt op mod 85%.
Hvorfor er min bouncerate så høj?
Ligger din bounce rate på over 85%, vidner det om, at de besøgende på din hjemmeside ikke er tilfredse med dét, de oplever.
Ofte er det én af 3 følgende årsager:
- Det kan være indholdet, der ikke svarer til dét, de besøgende forventede at finde.
- Her taler vi altså om forventningsafstemning, og din hjemmeside har ikke levet op til forventningerne!
- Måske er din hjemmeside ikke mobiloptimeret?
- Mange besøger websites via deres smartphones, og de færreste gider at kigge på hjemmesider, der ikke er mobiloptimeret. Ikke uden først at google efter nogle, der har en mobiloptimeret hjemmeside. Det er der sikkert nogle af dine konkurrenter, der har!
- Din hjemmeside er for langsom!
- Igen er vi ude i noget, der smager lidt af ovenstående to årsager: De besøgende kan ikke få det indhold, de søger, hurtigt nok, og så er de væk igen. De søger nok hurtigt til Google, og mon ikke du har nogle konkurrenter, der har en hurtigere hjemmeside, hvor de besøgende kan finde dét, de søger.
Hvordan forbedrer jeg min bounce rate?
Det er heldigvis ofte så simpelt som at kigge på tre ovenstående områder og finde ud af, hvor skoen trykker. Der findes heldigvis gratis værktøjer til at se på alle tre områder!
Leverer du ikke det, dine besøgende forventer? Kig i Google Search Console og find frem til hvilke søgeord, folk bruger til at finde din hjemmeside.
Bagefter kigger du på din hjemmeside, og forholder dig (så objektivt som muligt) til, om din hjemmesiden giver de besøgende dét, de har søgt efter.
Er din hjemmeside ikke mobiloptimeret? Dette ved du sikkert godt selv allerede, men ellers kan du bare forsøge at gå ind på din hjemmeside via din egen telefon.
Igen skal du nu være ærlig og vurdere, om det er nemt at se din hjemmeside på din telefon. Har du brug for en mobiloptimeret hjemmeside, så kan vi hjælpe fra kun 4.999 kr. ex. moms, så det behøver ikke ruinere dig… det vil en hjemmeside, der ikke er mobiloptimeret til gengæld nok gøre…
Ved du, om din hjemmeside er for langsom? Ellers kan du tjekke din hjemmesides hastighed via Google’s eget værktøj. Det hedder “PageSpeed Insights”, og du finder det ved at klikke her >
Der er også tilfælde, hvor du ikke bør måle på bounce rate. Det kan (som tidligere nævnt i dette indlæg) være one-pager kampagnesider, hvor formålet er at skabe en omgående handling og ikke fastholde besøgende på website. Men hvad skal man så måle på? Det har vi naturligvis også lavet en indlæg om og det finder du her >