Hvis du bruger sociale medier, nyder du sikkert godt af Facebook’s Business Manager og savner noget lignende på Instagram. Nu er ventetiden dog snart ovre, da Instagram Business Profiles skulle være lige på trapperne

Selvom man ofte kunne ønske sig mere data fra Facebook Business Manager, så er det lysår foran i sammenligning med Instagram, der på ingen måde tilbyder samme indsigt. Den slags hører dog snart til fortiden, da Instagram Business Profiles nu endelig er så langt, at der har været beta-testere på banen, og vi derfor kan vise screenshots af vidunderet.

Med den kommende Instagram Business Profiles løsning vil du kunne se de bedste tidspunkter og dage at poste for lige præcis dine followers [følgere]. Derudover er der en række demografiske data på dine følgere, ligesom du vil kunne se, hvor mange gange dine opslag er blevet vist.

Instagram Business

Det ligner til forveksling Facebook Business Manager, når det gælder indhold, men er 100% optimeret til arbejde via en smartphone, da Instagram jo i sagens natur er et mobilprodukt. Bevares, det kan man naturligvis sige, at Facebook også primært er, men der er dog stadig rigtig mange, der også bruger Facebook på god gammeldaws desktop.

Når du skal se på din Instagram Business Profil, vil der være en lille graf ved siden af det eksisterende tandhjul [der linker ind til “Indstillinger” for Instagram kontoen], og når du klikker på grafen, vil du komme ind til ovenstående værktøj, der reelt vil blive en form for Instagram Analytics.

Herunder kan du se et eksempel på en sådan oversigtsside, der viser fremgangen i den forgangne uge samt en række overordnede data for dine følgere:

Instagram Business Analytics

For en god ordens skyld må vi også hellere sige, at hvis du af den ene eller anden årsag ikke kigger på Indblik-delen på din virksomheds Facebook side, så skal du altså i gang med at gøre dette. Præcis som Analytics og andre data værktøjer (såsom nyhedsbrev systemer), så ligger der en guldgrubbe af data, som du kan bruge til at optimere din kommunikation med. Ja, måske endda selve din forretning kan blive mere knivskarp, hvis du bruger de data, der altså ligger og venter på dig. Også selvom du – med garanti – vil føle, at Facebook holder lidt for meget data tilbage til dem selv.

Og selvom det kan virke uretfærdigt, at man som virksomhed ikke kan se alt data på “sin egen” Facebook side og dennes brugere, så er det trods alt præmisserne for at arbejde med alle disse gratis digitale systemer. Og det siger jeg også selvom Facebook (i langt højere grad end Google, i øvrigt) gør alt, hvad de kan for at trække penge ud af dem, der har oprettet virksomhedssider hos dem.

Facebook Indblik - få overblik over hvordan dine opslag klarer sig

Facebook Indblik – få overblik over hvordan dine opslag klarer sig

I den forbindelse må vi nok også hellere indse, at det ikke er tilfældigt, at Instagram fik rullet annoncering ud på deres platform allerede sidste år, mens vi først får en Business Manager til ganske almindelig behagelig – og brugbar – information her et halvt til helt år senere. Instagram er trods alt ejet af Facebook, og mon ikke Instagram Business Manager vil blive rigtig dygtig til at opmuntre os alle til at annoncere diverse indlæg. Det har også flere gange været varslet, at Instagram vil gå over til at bruge en algoritme, som vi kender det fra både Facebook og Google, så man får de indlæg, som “systemet” vurderer er mest relevante, og ikke bare et real-time feed, som vi ellers har kendt det, siden Instagram kom frem. Ifølge Thomas Bigum er det faktisk allerede rullet ud for nogle…

Der er mange ubekendte indtil videre, men vi får snart langt større indsigt i vores respektive Instagram virksomhedskonti, så der kan optimeres på et langt mere konkret grundlag end hidtil.

BONUS tip, du kan bruge her og nu!
Vidste du, at du allerede nu kan planlægge dine Instagram opslag, så du ikke behøver gøre alt “real time”? Du kan bruge www.later.com til formålet. Det er gratis at benytte deres værktøj 30 gange om måneden, og derudover er der nogle meget prisfornuftige abonnementsløsninger.

Kilde: Instagram Business billeder er fra Taylor Loren’s indlæg på LinkedIn om dette. Hvis du interesserer dig for Instagram, så er hun bestemt en person, du bør følge.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!