Har du brug for at at ekskludere henvisningstrafik i GA4? Det gemmer sig lidt i Google Analytics 4 i forhold til det gamle Google Analytics (UA), men det er absolut ikke svært. Du skal bare kende vejen derhen, og dén er lidt kringlet. Derfor har vi lavet en guide til dig her!
Henvisningstrafik i GA4 er gemt lidt væk, men fungerer ellers på samme måde, som du kender det i UA. Har du en webshop, er det især vigtigt at få ekskluderet diverse betalingsgateway-løsninger, da de ellers vil stå som trafikkilde til salget.
Herunder kommer en step-by-step guide til, hvordan du ekskluderer henvisningstrafik i GA4.
Først skal du ind under “Datastrømme”
Derinde klikker du bare på den, der ligger under “Alle” (altså den, der ligger som default).
Så kommer du ind på “Oplysninger om webstrøm”, som det hedder på godt dansk.
På den side skal du ned til bunden, hvor der står “Google Tag” og så klikker du på “Konfigurer tagindstillinger” som vist herunder:
Når du kommer derind, så klikker du først på “Vis flere”. Selve ekskluderingsdelen er nemlig som udgangspunkt ikke er synlig, og det alene er nok grund til, at mange kæmper med at finde det.
Så er vi ved at være fremme til stedet for henvisningsekskluderinger i GA4
Efter du har foldet menuen ud ved at klikke på “Vis flere”, så kommer der et punkt, der hedder “Angiv uønskede henvisninger” – markeret med en rød ring herunder:
Dette punkt klikker du på, og så kan du angive de uønskede henvisningsdomæner. Præcis som du kender det fra UA. Se nedenstående eksempel:
Skal du tilføje flere ekskluderinger, så klikker du bare på “Tilføj betingelse” og udfylder med oplysninger som vist i eksemplet ovenfor.
Til sidst trykker du på “Gem” i øverste højre hjørne, og så er du færdig. De domæner, du har indsat, vil fremover blive ignoreret, hvorefter de ikke vil forstyrre databilledet længere.
Hvis du skal bruge hjælp til Google Analytics 4, er du velkommen til at skrive til os her >