Mangler du mere trafik til din webshop? Hvis du har fået lavet en webshop for at sælge dine produkter online, men kunderne og salget udebliver, så er der hjælp at finde her. Ofte er der en simpel årsag til det manglende salg; Du laver ikke tekster, der bliver fundet af Google og dermed finder dine potentielle kunder ikke frem til din webshop. Vi fortæller her, hvordan du får mere trafik til din webshop.
Det vigtigste i en webshop – udover at have gode produkter og en funktionel shop – er hvilken tekst du skriver for at sælge produkterne. Hvis du ikke bruger de søgeord, som mulige kunder søger efter, så bliver du ikke fundet.
Så simpelt er det, og hvis du har hørt om SEO, så er det lige præcis dét, der er omdrejningspunktet.
Du skal tænke SEO [Søgemaskineoptimering] ind i din webshop. Ellers er det som en butik, der ligger ude på en mark og ikke kan findes af de kunder, der går rundt og shopper i byens gader.
Sådan skriver du gode SEO-tekster, så kunderne finder dig
Heldigvis er gode tekster (altså SEO-tekster) noget, du relativt hurtigt kan forbedre markant. Der er altså håb, men det kræver en indsats. Gør du arbejdet rigtigt, vil du dog også mærke forskellen hurtigt, da kunderne finder dig, og så vil salget højst sandsynligt følge med.
Altså, såfremt du har konkurrencedygtige priser og produkter, naturligvis.
Der kan være flere faldgruber i forbindelse med en webshop. Dem gennemgår vi herunder, hvor vi også kommer med konkrete eksempler på, hvordan du forbedrer teksterne i din webshop.
1. Det forkerte søgeord
Du bruger udtryk/søgeord, som dine potentielle kunder ikke kender eller bruger – herunder er nogle eksempler på søgeord og synonymer, hvor flere udtryk kan bruges:
“Primært søgeord” repræsenterer det søgeord, du fokuserer på i dine tekster, mens “Synonym” er eksempler på de søgeord, dine potentielle kunder bruger i deres søgning. Du skal derfor sørge for, at alle søgeord fremgår af dine tekster. Og der skal ikke bare remses op. Du skal inkludere søgeordene i en naturlig og sigende (sælgende!) tekst.
Primært søgeord
Plæneklipper
Synonym
Græsslåmaskine
Primært søgeord
Mobiltelefon
Synonymer
Smartphone, mobil, telefon
Primært søgeord
Computer
Synonymer
PC, bærbar, stationær
Primært søgeord
Bærbar
Synonymer
Laptop, notebook
Primært søgeord
TV
Synonym
Fjernsyn
Primært søgeord
Biludlejning
Synonym
Lejebiler
Primært søgeord
Flyrejse
Synonym
Flybilletter
Primært søgeord
Smykker
Synonymer
Øreringe, halskæde, armbånd
2. For lidt tekst til at blive fundet af Google
Du synes ikke, det er pænt med så meget tekst, da du har flotte produkter og et lækkert webdesign. Derfor har du et minimum af tekst.
Desværre betyder det også, at der så heller ikke er noget, dine mulige kunder kan finde dig på. Google kan nemlig ikke læse billeder (ikke direkte, men det vender vi snart tilbage til).
Derfor er det rigtig vigtigt, at du beskriver dine produkter udførligt.
Hvis du fx sælger tasker, hjælper det ikke bare at kalde produktet “Håndtaske”. Du kan med fordel fx navngive produktet “Sort håndtaske i bæredygtigt kernelæder”, så folk ved, hvad det er helt fra starten.
3. Du har ikke sat tekster ind på dine billeder
Google kan som nævnt i forrige punkt ikke læse billeder, så du skal hjælpe søgemaskinen lidt på vej med at sætte en ALT-tekst ind, der beskriver billedet.
Hvorfor? Fordi så kan dit billede dukke op, hvis folk søger på nogle af de søgesætninger, du har skrevet på dit billede.
Du sætter ALT-tekst ind på billedet i det hjemmesidesystem, din webshop er bygget i.
Nedenfor kan du se en Google søgning på billeder, hvor diverse sutsko dukker op – først de sponsorerede (via Google Ads Shopping kampagner), og derefter de gratis resultater, som vi har sat en rød ramme om.
De billeder, der har et lille grå/hvidt ikon i bunden, er taget fra et Google Shopping Feed, mens dem uden ikonet er rene billedsøgnings-resultater.
Du kan læse mere om Google Shopping Feed i næste punkt.
4. Du har ikke lavet et Google Shopping Feed
De fleste webshop-systemer har mulighed for at lave et Google Shopping Feed, hvilket er en XML-fil, som Google henter data fra.
Når du har fået lavet et Google Shopping Feed, kan du skabe en Google Merchant Center-konto og uploade det dertil. Så vil dit produktbillede komme frem under Google Produkter fanen – og det er helt gratis!
Hvis du gerne vil komme frem på forsiden af Google, skal du dog betale for det. Det gøres via en Shopping kampagne i Google Ads.
5. Husk søgemaskineoptimering!
Du blev advaret allerede i indledningen, men nu tager vi den igen. SEO-tekster er nemlig én ting, men du skal også huske at optimere din webshop til søgemaskinerne.
Selvom du har lavet en god og forklarende tekst til dine produkter, skal du stadig sørge for lige at have søgemaskinerne in mente.
Det gælder især længden på teksterne, brug af underoverskrifter og udfyldelse af meta-tekster. Men det gælder også komprimering af billedstørrelser, så de ikke fylder for meget og gør siden tung at loade. Det kan være afgørende for din succes!
Vi har skrevet et blogindlæg om nogle af disse SEO-tips her >
Vil du have hjælp til at optimere din webshop?
Vi kan hjælpe dig med alle de ovenstående ting, hvis du ikke har tid eller lyst til at kaste dig over opgaven selv.
Skriv til os via knappen nedenfor.