Har du intet budget til at få hjælp til din søgemaskineoptimering (SEO)? Så får du her nogle tips til at komme i gang med SEO selv.

Hvis du skulle være i tvivl, så står SEO for Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Det indbefatter at få trafik fra gratis og organiske søgeresultater på søgemaskiner såsom Google og Bing.

Her kommer en række ting, du kan bruge til din søgemaskineoptimering – klik nedenfor for at læse mere.

Gratis SEO værktøjer

Google Analytics
Opret en gratis Google Analytics konto, og indsæt koden derfra på alle dine sider.

Google Search Console
Tilmeld din side til Google Search Console, hvor du kan se de søgeord, dine besøgende finder dig på, samt hvilken placering, du har på de pågældende søgeord.

SEMrush
Hvis du vil vide lidt mere om din placering på forskellige søgemaskiner såsom Google, Bing osv., skal du bruge et SEO værktøj som fx SEMrush, der også tilbyder en gratis version. Her kan du desuden holde øje med konkurrenterne og din placering på de sociale medier.

Google Keyword Planner
Google Keyword Planner er en del af Google Adwords, og kan bruges til at finde alle de relevante søgeord for din virksomhed. Google søgeordsplanlægning kan ligeledes bruges til finde søgevolumen for ordene.

Find din målgruppe

Som ved alle budskaber, så er målgruppen naturligvis selve kernen for din kommunikation. Når du har fundet frem til dine søgeord (se gratis SEO værktøjer), skal du derfor også definere marked ud fra lokation, sprog og demografi.

Hvordan ville du søge for at finde dit eget produkt? Brug evt. dine venner og familie til at teste det.

Lav en menustruktur

Når du har fået din målgruppe på plads, er du klar til at lave en struktur for din hjemmeside. Nedenstående er et helt basalt eksempel:

  • Forside
  • Produktkategori 1
    • Produktkategori 1 / blå farve
    • Produktkategori 1 / rød farve
  • Produktkategori 2
    • Produktkategori 2 / grøn farve
  • Profilside
  • Kontakt

Du skal huske at lave unikt indhold til hver enkel side. Så ikke noget med at kopiere lidt fra andre sider – søgemaskinerne vil have originalt indhold! Alternativt risikerer du at blive straffet med en dårligere placering.

Optimér siderne

Først skal du skrive en god Meta titel, der er den første tekstlinje i søgemaskinerne. Derefter skal du lave en beskrivende og sælgende Meta beskrivelse, hvilket er brødteksten under titlen i søgemaskinerne. Men disse to elementer kan ikke stå alene. Meta teksterne skal matche indholdet på din side. Du skal derfor sørge for at bruge de samme begreber og inkludere både tekst, billeder og links i dit indhold.

Meta-tekster set i Google

Tilføj dine sider til Google

Tilmeld din hjemmeside og et sitemap.xml til Google Search Console (det kan nemt laves med fx Yoast Seo plugin i WordPress).

Det hjælper Google til at finde og analysere alle dine sider. Du får ligeledes besked fra Google, hvis der er nogle sider eller links, der fejler.

Google webmaster tools - search console

Mål dit SEO arbejde

For at måle dit hårde arbejde kan du kigge nærmere på Google Analytics.

Google analytics - anskaffelse - organisk søgning

Hvis du sørger for at koble Google Search Console sammen med Google Analytics, kan du også se hvilke søgeord, du er blevet fundet på via organiske søgninger. Dette gøres i Google Analytics administrationen under Ejendomsindstillinger.

SEO er et evigt projekt, som man aldrig bliver færdig med. Men du får et fantastisk indblik i både kundernes ønsker samt din egen virksomhed.

Og så lige én gang til for dem, der stadig falder for de smart salgstricks og løfter om at ligge på side ét. Søgemaskiner nu til dags er en meget levende størrelse. De er personificerede ud fra dine personlige søgeresultater og browsing historik. Derfor vil dine resultater på et givent produkt være anderledes end eksempelvis din kollegas, dine forældres eller din kærestes.

I teorien kan du ligge nummer 1 i en anonym Google søgning, men eftersom folk bruger Gmail, YouTube, Google kalender, etc., så er de fleste logget ind på en Google konto. Dermed er en placering i en anonym browser meget mere en teoretisk sejr, end det er en praktisk guldgrubbe.

Optimér ud fra det, du kan se, der batter i butikken (om så det er salg, trafik eller kontakt), og hold fokus på det praktiske fremfor det teoretiske.

God fornøjelse med søgemaskineoptimeringen!

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!