Du skal lave SEO-tekster, Google (og brugerne) vil elske, og så får du mere organisk trafik. Så simpelt kan det siges, men hvordan gør du? Det kigger vi nærmere på herunder.

Skaber du SEO-tekster, Google elsker, vil du få mere organisk trafik – dvs. gratis trafik – til din hjemmeside. Og vi taler altså høj-relevant trafik fra brugere, der søger netop dét, du tilbyder.

For en god ordens skyld; Nej, du skal ikke skrive indhold til Google. Men du skal arbejde med SEO, så Google forstår, hvad dit indhold omhandler. På den måde sikrer du, at Google viser dit indhold og din hjemmeside frem, når en person søger på Google efter det, du kan levere.

Skriv til din læser, men husk Google

I virkeligheden handler det om at skrive tekster, dine brugere har lyst til at læse. Du skal altså skrive til læseren, men hvis ikke du husker Google, når indholdet skrives, så finder brugeren/læseren aldrig dit indhold.

SEO-tekster handler derfor kort og godt om, at du skal skrive til din læser, men altid huske Google. Det handler nemlig om at udforme indholdet, så Google kan gennemskue, hvem din ideelle læser er.

Skriver du om motivation, kan det dække over alt fra arbejdsglæde til en drøm om at gennemføre et maraton. Dit indhold skal derfor skrives med din læser i fokus, så du skal huske både ordet “motivation” samt eksempelvis “arbejdsglæde”.

Søgetermer fremfor søgeord giver win-win-win

Når du sørger for at skrive dit indhold med fokus fremfor det enkelte søgeord – det vil sige søgetermer fremfor søgeord – fortæller du Google præcis hvem, du skriver til. Google ønsker nemlig at give sine brugere de optimale søgeresultater.

Hvis du hjælper Google med at gøre dette [fordi du har SEO-fokus på præcise søgetermer], er både Google og de læsere, Google sender ind til din hjemmeside, glade og tilfrede. Det er en win-win for Google og læseren. Men altså også den optimale situation for dig, der får ideelle brugere sendt ind til din hjemmeside.

En win-win-win!

Du bør altid tænke SEO ind

Tekster til din hjemmeside bør altid tænkes som “SEO-indhold”. Der er vitterligt ingen grund til ikke at tænke SEO ind. Ellers laver du bare indhold for, at der skal “ske noget”, og det er en sløj omgang. Så kan du lige så godt bare lave et opslag på LinkedIn, Facebook, eller hvor du nu har dit “talerør”, og lade det være ved dét.

Når du skriver indhold til din hjemmeside, bør du have overvejet mindst to af nedenstående:

  • Hvad vil du gerne fortælle? [hvad er årsagen til, at du skriver noget lige nu?]
  • Hvem er interesset i det, du fortæller? [hvem er din målgruppe/ideelle læser?]
  • Hvilket spørgsmål svarer du på? [hvorfor skriver du om dette netop nu?]
  • Hvilket problem hjælper du læseren med at løse eller afkode? [hvordan kan læseren bruge indholdet?]

Det er fint, hvis du har opdaget noget super smart og bare gerne vil vise, at du har gennemskuet dette. Men når du skriver teksten, så udform den, så det er med fokus på, hvad læseren kan bruge det til fremfor “ananas i egen juice”.

Hvorfor? Fordi så bliver læseren typisk længere på din hjemmeside, og det fortæller Google, at de har forstået dit indhold korrekt.

Desuden fortæller det læseren, at du ved, hvad du taler om og er interesseret i at dele ud af din viden. Om det er for at sælge konsulentydelser eller produkter i en webshop er sekundært. Du er ved at opbygge troværdighed og skabe en relation til læseren, så denne potentielt kan blive bruger/kunde eller sende andre potentielle brugere/kunder i din retning.

Et par huskeregler til SEO-tekster Google vil elske

Inden vi runder af, så lad os da lige tage lidt flere bullet punkter, der denne gang er simple huskeregler til at skabe SEO-tekster, Google kan afkode og derfor vil elske.

  • Skriv SEO-indhold, der giver værdi til læseren, men er opbygget, så Google forstår præcis hvem, din ideelle læser er
  • Husk en sigende URL og titel (herunder i H1), da det er her, din SEO-indsats begynder
  • Stil spørgsmål og giv svar – det behøver ikke være en FAQ, men kunne sagtens være det
  • Brug underoverskrifter i så stort et omfang, det giver mening – især H3’ere (og H’er derunder) kan du sagtens bruge mange af!

Læs eventuelt vores ældre indlæg om, hvordan du selv kommer godt i gang med SEO >

Skal du bruge hjælp til SEO-tekster?

Som altid, hvis du skal bruge hjælp til at komme i gang med SEO – eller have skabt SEO-tekster, Google er superfan af – så kontakt os.

Vi laver aldrig bindingsaftaler med vores kunder, da vi kun ønsker samarbejder, hvor begge parter er aktivt interessede og glade. Og husk, det koster ikke noget at spørge ind til hvordan, du kan bruge os.

Du finder vores kontaktformular her >

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!