Sådan optimerer du dit Adwords budget (del 1)

Sådan optimerer du dit Adwords budget (del 1)

Måske bruger du allerede Google Adwords – eller måske skal du i gang, men ved ikke lige hvor du skal starte. Du får her lige nogle hovedpunkter, som du bør være opmærksom på, hvis du gerne vil have succes med dine Adwords kampagner.

 

5 tips til optimering af dit Adwords budget:

 

1. Benyt altid søgeordstyper
Hvis du vil have relevante besøg på din hjemmeside, så skal du altid sørge for at benytte specifikke søgeordstyper. Hvis du sælger lamper til spisestuen og bruger et fleksibelt søgeord som fx lampe, vil din annonce også komme frem, hvis folk søger på skibslampe, lampeskærm, gratis lampe osv. Hvis du derimod bruger én af følgende søgeordstyper, får vi snævret din kampagne ind til dit specifikke produkt:

[lampe] – din annonce kommer KUN frem ved søgning på lampe
+lampe +loft – din annonce kommer KUN frem ved søgninger, hvor ordene lampe og loft indgår
“lampe i loftet” – din annonce kommer KUN frem ved søgninger, hvor sætningen “lampe i loftet”indgår
-gratis – din annonce kommer IKKE frem ved søgninger på noget med gratis

2. Opdel kampagner i Search og Display
Man bør altid opdele sine Search og Display kampagner, så de ikke hænger sammen – der er ingen grund til, at de skal påvirke hinanden. Det er ikke noget krav, men for optimeringens skyld kan det kun anbefales. Search er perfekt til at trække relevant trafik ind, mens Display er mere egnet til branding – selvom det absolut også kan bruges som både trafik og salgsgenerator, hvis der aktivt optimeres på det. Din Search kampagne vises kun i Google’s søgeresultater, hvor Display kan bredes mere ud, da kampagnen også kan blive vist på andre hjemmesider i Google’s søgenetværk (fx dba.dk og youtube.com) samt mobiltelefonapps. Derudover kan man også lave remarketing, demografiske grupper osv.

3. Udnyt evt. geografisk begrænsning
Hvis du har en webshop, der sælger til hele Danmark, Norden, Verden osv., kan du bare køre løs med disse landeindstillinger. Men er du måske en lokal elektriker, der kun er interesseret i at få kunder i en radius af 50 km, så er der ingen grund til at få vist dine annoncer til andre end dit lokalområde. Du kan derfor med fordel sætte en geografisk begrænsing på lande, byer eller i en radius på et selvvalgt antal kilometer. Dermed begrænser du også dit brugte budget, da der ikke kommer en masse klik fra irrelevante områder.

4. Opsæt sporing og/eller mål 
For at se hvad der virker i din kampagne, bør du sætte noget sporing op. De kan enten vælge at opsætte mål i Analytics (fx et salg eller tilmelding til nyhedsbrev) eller du kan indsætte en Adwords sporingskode på din målside (fx Tak for ordren eller Tak for din tilmelding siderne). Derefter kan du holde øje med din konverteringsprocent.

5. Vent 2-3 uger, før du ændrer for meget på en ny kampagne
Husk, Adwords kampagnen skal lige i gang og nå at samle nogle data, før du piller alt for meget. Tålmodighed er en dyd. Når du så har samlet noget data efter en lille måneds tid, kan du begynde at bruge nogle flere negative søgeord, så du frasorterer irrelevant trafik. Derudover finder du garanteret også nogle ord, der ikke fungerer efter hensigten, så dem kan du vælge at pause.

Hos ADELHOU har vi opdelt vores Adwords-strategi i to fokusområder: TRAFIK og SALG.
Læs mere om de to retninger:

Læs mere om SALG med Adwords

Læs mere om TRAFIK med Adwords

I næste nyhedsbrev får du flere tips til optimering af dine Adwords kampagner.

Kast dig endelig ud i at bruge Adwords, hvis du gerne vil have mere gang i din butik. Du styrer selv budgettet, så du bruger ikke mere, end du har lyst til. Og hvis du har brug for hjælp, så kontakter du bare os – vi er certificeret Google Partner!

 

Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.

Marketingtips!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-4 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!

Share This