Her kommer 5 måder, du nemmere kan sælge online ved hjælp af adfærdspsykologi.

 

1. Brug knaldfarver på dine knapper

I stedet for at bruge den sædvanlige sorte eller grå knap, der ellers er pæn og nydelig, så brug gule eller røde knapper. Når folk skimmer din side, falder deres øjne hurtigt på den farverige knap.

farvede knapper indbyder til tryk

Hvis vi kigger på eksemplet ovenfor, er der følgende fordele ved den røde knap:

  • Den røde står mere frem end den sorte
  • Røde farver øger ens hjerterytme, så der er større chance for en handling fra den besøgendes side
  • Rød (eller gul) er ofte en farve, der bruges ved udsalg/tilbud – så psykologisk set, føler den besøgende højest sandsynligt, at de får et godt tilbud

Sort bliver ofte set som elegant og eksklusiv, men når vi taler klikrate, er det vigtigere at vælge en farve, der giver flere klik.

 

2. Guide hen til dit tilbud vha. billeder

Hvis man har billeder af en person på sin hjemmeside, og dennes øjne kigger et sted hen, har de besøgende en tendens til at kigge derhen, hvor billedets øjne kigger. Derfor er det altid godt at vælge billeder af folk, der kigger til siden – og så sætter man sin knap eller tilbud der, hvor billedet kigger hen.

Da man risikerer, at folk kun skimmer teksten – og derfor kigger direkte på billedet – er det desuden et godt trick at placere billeder til venstre, da besøgende læser fra venstre til højre. Det er selvfølgelig omvendt, hvis ens hjemmeside henvender sig til lande, hvor man læser modsat.

 

3. Få de besøgende til at føle, at de gør et godt køb

For at lande et salg, kan det være nødvendigt at fremhæve indholdet ved hjælp af en prisstrategi. Du skaber nogle produktpakker, som blot skal hjælpe de besøgende i beslutningsprocessen om at købe dit foretrukne produkt. Her er et eksempel:

 Digital film til download

99 kr.

 
Digital film til download

+ DVD film

120 kr.

 
 DVD film

120 kr.


Ville du ikke vælge den midterste pakke?

 

4. Skriv som om folk allerede har valgt at købe dit produkt

Skriv dit indhold, som om folk allerede har besluttet sig for at købe dit produkt. I stedet for at skrive “Hvis du køber”, bør du skrive “Når du køber”. “Fordelen ved vores produkt” kan erstattes med “Du vil elske vores produkt, fra første gang du prøver det”. Du skal hele tiden skrive ud fra devisen om, at den besøgende har valgt at gennemføre et køb.

 

5. Spil på, at folk gerne vil følge flertallet

Flere undersøgelser viser, at de fleste folk helst ikke vil stikke for meget ud. Derfor vælger de ofte det produkt, som flertallet vælger. Af denne simple årsag er det en god idé at skrive fx “80% af vores kunder har valgt denne løsning”, eller “75% af dem, der købte dette produkt, købte også dette…”

Alle 5 ovenstående tips er nogle, du rimelig nemt kan implementere på din hjemmeside uden at skulle lave en masse om. God arbejdslyst!

 

Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!