Hvad er sessionsvarighed, og hvorfor er det vigtigt, når vi taler om kampagne landingpages? Her i indlægget ser vi nærmere på, hvornår du skal måle sessionsvarighed i stedet for bounce rate.
Sessionsvarighed er ofte et overset parameter i Google Analytics, og det er en skam. Nogle gange batter det nemlig slet ikke at måle på bounce rate. Den kan ligge meget tæt på 100%, hvilket bør være ekstremt alarmerende, med mindre der er en god forklaring.
Som udgangspunkt er en bounce rate på 100% nemlig altid dårlig. Der er dog en meget oplagt undtagelse, der omhandler kampagne landingpages, hvor der måske kun findes én side på domænet.
En såkaldt “one-pager”, hvor den besøgende kan scrolle ned på siden og læse mere, men ikke klikke sig rundt. Her kan sessionsvarighed i stedet være det vigtigste parameter.
Høj bounce rate på direct response landingpage
Endnu et eksempel på tilfælde, hvor en høj bounce rate (dvs. tæt på 100%) kan have en fornuftig forklaring, er en landingpage med et direct response formål.
Har du en kampagneside, hvor du gerne vil have de besøgende til at ringe til dig, eller på anden måde kan gennemføre en handling uden at skulle se flere sider på dit website?
Så er det jo ikke nødvendigvis dårligt, at de besøgende ikke ser flere sider.
Hvad er sessionsvarighed?
Sessionsvarighed er kort sagt det parameter i Google Analytics, der ser på, hvor længe en gennemsnitlig besøgende har været på din hjemmeside.
En session er altså bare et andet ord for “et besøg”. Som udgangspunkt er Analytics sat til at stoppe en session efter 30 minutter med inaktivitet. Hvis en besøgende kommer ind på din hjemmeside og læser lidt for derefter at gå på frokostpause i 31 minutter, så vil en ny session blive påbegyndt, hvis den besøgende kommer tilbage. Helt specifikt vil en ny session blive tracket, såfremt den besøgende efter +30 minutters inaktivitet nu klikker sig videre til en ny side på dit website eller foretager en anden handling, der kan måles.
Kommer vedkommende tilbage efter kun 29 minutters inaktivitet, vil det i stedet være den samme session, der fortsættes, og nu kan sessionsvarigheden blive ekstremt lang.
Hvordan måler man kvalitet uden at se på afvisningsprocent?
I tilfælde som ovenstående vil det være andre parametre i Google Analytics, der er gældende, når kvaliteten skal måles.
Eksempelvis kan du måle, om brugerne har foretaget en handling i form af at klikke på dit telefonnummer eller din e-mail adresse for at kontakte dig. Så skal du se på “hændelser” eller “events” (på henholdsvis dansk og engelsk) i Google Analytics.
Bemærk! Du skal have aktiveret hændelser/events i Analytics, før du kan se data for disse parametre. Kontakt os her, hvis du skal bruge hjælp til dette >
Kan jeg måle uden om Google Analytics?
Når vi taler om at måle (eller “tracke”) online aktivitet på din hjemmeside, vil vi altid anbefale, at du bruger Google Analytics på din hjemmeside. Det er bare Google’s verden, så der er ingen grund til ikke at bruge deres værktøj.
Derudover kan der dog også være offline målinger, der reelt er mere relevante for netop din forretning.
Igen kan det netop være telefonopkald. Hvis nu en besøgende kigger på din hjemmeside via sin stationære computer (eller en bærbar) og helt old school taster dét telefonnummer, der står på din landingpage og ringer til det. I et sådant tilfælde kan Google ikke måle din handling.
Men det kan du, når du tager telefonen.
I den anden ende vil nemlig være en person, der refererer til din landingpage, og dermed har siden opfyldt sit formål. Også selvom bounce rate er på 100% (eller tæt derpå) ifølge Google Analytics data.
Intet kan stå alene i denne verden, hvor data godt nok er guld, men også kommer fra mange forskellige (og forskelligartede) kilder.
Oplever du, at disse offline målinger er vigtige, så overvej at skabe noget system i en notering af disse. På den måde sikre du, at der ikke stoppes for aktiviteter, der får kunder i butikken.
Hvornår skal man se på sessionsvarighed i stedet for afvisningsprocent?
Hvis du har en hjemmeside, hvor det ofte ikke er nødvendigt for de besøgende at bevæge sig rundt på websitet, kan det være en rigtig god idé at måle på meget andet end afvisningsprocent / bounce rate. Det gælder eksempelvis, når du har en hjemmeside, hvor der svares på spørgsmål, eller hvor der er kontaktinfo, som den besøgende bruger til at kontakte dig.
Hertil kan du bruge Google Analytics til at måle diverse handlinger i stedet for at kigge på bounce rate, som en kvalitetsparameter.
Du kan eksempelvis opsætte målinger på hændelser som:
- Besøgende, der scroller ned ad din side
- Altså, du opsætter et mål, der definerer, at hvis en bruger scroller mere en 75% ned af landingpagen, så er det en succes (også selvom de besøgende ikke klikker på noget eller ser flere sider)
- Besøgende, der er på din side mere end X antal minutter
- Igen måler du bare andre kvalitetsparametre end aktive handlinger. En hændelse kan her være, at hvis den besøgende er på din hjemmesiden i mere end 2 minutter, så er det en succes
For helt ærligt, hvis du har en knivskarp landingpage, der bruges til direct response marketing, så er bounce rate / afvisningsprocent ikke retvisende til at måle effekten.
Det er derimod ovenstående hændelser. Derfor er det i stedet dem, du skal måle på!