Vidste du, at forskellige skrifttyper kan påvirke en virksomheds troværdighed?
En undersøgelse foretaget i 2012 af Errol Morris viste, at deltagerne var mindre tilbøjelige til at acceptere indhold skrevet i Comic Sans som sandt, mens de var mere tilbøjelige til at godtage de samme udsagn, når de blev skrevet i Baskerville.
Som designer skærer det mig i øjnene, når jeg ser et facadeskilt skrevet med Comic Sans – og det sker faktisk rimelig ofte. Helt ærligt, så skriger det langt væk af “kan selv, vil selv” samtidig med, at det tydeligt viser, at lige præcis design og kommunikation ikke er denne virksomheds force. Det er en barnlig skrifttype, som er svær at tage seriøst i forretningsøjemed – med mindre man direkte arbejder med børn, og selv dér ville det ikke skade at være lidt mere kreativ.
I en anden undersøgelse foretaget af Norbert Schwarz og Hyunjin Song blev to grupper af deltagere bedt om at læse nogle instrukser til, hvordan man udfører en opgave. En gruppe fik deres anvisninger skrevet i Arial, og de skønnede, at opgaven ville tage 8,2 minutter at fuldføre. Den anden gruppe modtog de samme instrukser skrevet med Brush, som er en håndskreven skrifttype. På grund af vanskeligheder med at læse skrifttypen vurderede gruppen, at samme opgave ville tage 15,1 minutter at fuldføre – dvs. næsten dobbelt så lang tid.
Med eller uden fødder?
Om man er til serif (med fødder) eller sans serif (uden fødder) er en smagssag – mange vil mene, at serif skrifter, såsom Times New Roman og Georgia, er lidt gammeldags, men troværdige og klassiske. De bruges ofte til tryksager og breve mv., mens mange eksperter mener, at sans serif skrifter som Arial og Verdana er bedst til web-brug.
Nu vi taler web-brug, så er der kommet en masse spændende muligheder med Google Fonts, der tilbyder en række gratis fonte, man kan bruge til sin hjemmeside. Dermed kan man få lov at være lidt mere kreativ og bruge andre skrifttyper end de sædvanlige Arial, Verdana osv.
Konklusion
Når du vælger en skrifttype til din virksomheds profilering, så tænk over følgende:
- Er skriften læsevenlig?
- Vil du gerne virke moderne i dit udtryk, så brug skrifttyper uden fødder
- Vil du gerne udstråle et klassisk udtryk, så brug skrifttyper med fødder
- Til print er skrifttyper med fødder sædvanligvis lettest at læse (se bare de fleste bøger)
- Er det til digital brug, er skrifttyper uden fødder at foretrække
- Husk, du behøver ikke at bruge den samme skrifttype til print og digital, men de bør dog være komplementære