Lad os starte med det første vigtige element ved et nyhedsbrev: Emnefeltet.

Hvis titlen på dette ikke fænger, bliver nyhedsbrevet slet ikke åbnet! Men det er absolut heller ikke optimalt, hvis emnefeltet er misvisende – så kan du meget vel risikere, at dit nyhedsbrev hurtigt bliver slettet, eller måske læseren endda framelder sig dit nyhedsbrev fuldstændigt. Sørg for at lave en kort, men fængende titel, som fanger modtageren, men også reelt (omend måske kreativt eller alternativt) beskriver nyhedsbrevet.

Overskueligt indhold

Når du laver et nyhedsbrev til dine læsere, skal du altid huske på, at det skal være nemt og overskueligt for modtageren at få et overblik over indholdet af nyhedsbrevet. På den måde kan du sikre, at de i langt højere grad læser (mere af) indholdet, når nu du allerede har fået dem forbi første hurdle, og de rent faktisk har åbnet mailen.

Nyhedsbreve bliver læst på flere platforme

Mange nyhedsbreve bliver læst på andre platforme end den alm. computer i disse dage – især på tablets og smartphones. Sidstnævnte vurderes i dag til at være læsekilden til ca. 15% af alle nyhedsbreve. Så sørg for, at dit nyhedsbrev er enkelt og overskueligt kodet, så det også passer til den lille skærm. Man bruger altså ikke længere én stor grafik med tekst og billeder i ét. Det er måske visuelt pænest på den store skærm, men det er ikke praktisk, og gør det næsten helt umuligt for mobilbrugere at læse nyhedsbrevet.

Mange nyheder i ét nyhedsbrev

Hvis du har flere nyheder, der skal kommunikeres ud, så lav gerne en lille teaser-tekst for hver nyhed, som så linker ind til den fulde nyhedstekst på din hjemmeside. For det første får du lagt dit indhold ud til offentligheden, og dermed også til søgemaskinerne, der elsker nyt indhold. På den måde er det et plus i forhold til søgemaskineoptimering (også kendt som SEO).

For det andet kan modtageren vælge at læse lige præcis de(n) nyhed(er), der interesserer vedkommende. Dermed falder afvisningsraten, da de nemmere kan overskue at læse videre – og du giver dine modtagere en positiv indgang til din hjemmeside. Ovenstående gælder også for nyheder, der ikke skal være offentligt tilgængelige – hvis det er følsomt materiale, vil jeg blot anbefale, at man gemmer nyhedsteksten på hjemmesiden bag et login.

Kontaktinformationer

Udover at lave teaser-tekster til nyhederne, bør man også have nemt tilgængelige kontaktinformationer, hvis læseren vil i kontakt med dig eller din virksomhed. Udover de sædvanlige tlf. og e-mail, bør du også have link til Facebook/Twitter/LinkedIn, og hvad du ellers er tilmeldt af sociale medier.

Få folk til at dele din nyhed med andre

Sidst, men bestemt ikke mindst, er det en god idé at have en “tip en ven/kollega”-funktion, så du kan gøre det nemt for dine modtagere at dele dit indhold med andre relevante modtagere og potentielt nye nyhedsbrevmodtagere. Endnu bedre kan det være, hvis du har et professionelt nyhedsbrevsystem, som eksempevis det jeg bruger (Ubivox). Her er der mulighed for at få en “dele”-funktion, hvor læseren kan vælge at anbefale selve nyhedsbrevet via e-mail, sociale medier osv. De kan endda også tilmelde sig nyhedsbrevet i samme omgang. Og det hele er dermed bundet sammen, så du kan få en statistik for i hvilken grad folk udnytter dette, og dermed også optimere på netop disse elementer.

Se et eksempel på, hvordan deling af et nyhedsbrev kan fungere her.

 

Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.

Marketingtips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tips til din markedsføring 3-6 gange årligt. 



Check din mailboks for bekræftelse af tilmeldingen!