Dater du dine kunder?
Når man arbejder med konverteringsoptimering, skal man betragte det, som om man dater den mulige kunde. Hvis du frier til dem på første date, ville de højst sandsynligt ikke sige ja med det samme. Men hvis du kurtiserer dem over noget tid, vil chancen for et ja være større.
Jeg giver dig her nogle tips til, hvordan du kan få flere JA’er fra dine mulige kunder.
1. Engagér de besøgende
Lav et blikfang med noget, der er brugbart for dine besøgende. Du kan fx lave en topbar med indhold, der kan hjælpe de besøgende. Et godt og gratis værktøj er Hello Bar, hvor man let og hurtigt kan engagere folk med enten et klik videre til relevant indhold, indsamle mailadresser, eller få flere tilmeldinger til dine sociale medier.
2. Giv de besøgende en grund til at blive
Dette kan gøres ved fx at lave en test, de kan bruge til noget. Et godt eksempel kunne være en hjemmeside-test, hvor den besøgende kan udfylde sin hjemmesideadresse, og straks få at vide, hvor mange fejl, der er på deres hjemmeside. Det kunne også være en prisberegner, der fortæller en potentiel kunde den samlede pris for et udvalg af produkter.
3. Lav en quiz
Hvis du kan få folk til at tage en quiz, får du dem til at engagere sig med det samme. Og du får mere viden om dine besøgende. Et par tips:
- Lav ca. 5 spørgsmål
- Brug billeder, når det er muligt
- Brug max 4 svarmuligheder
Hvis din hjemmeside er lavet i WordPress, kan du bruge plugins som fx SlickQuiz eller Wp-Pro-Quiz.
4. Gør det nemt at tilmelde sig
De fleste har efterhånden skrevet sig op til mange ting, og de begynder at blive trætte af at skulle huske diverse kodeord og logins. Derfor gør du det nemmere for dine besøgende at tilmelde sig (eller skrive op til) nyhedsbreve osv., hvis de blot kan trykke på en knap og tilmelde sig via deres Facebook, Twitter konto eller lignende.
Se dette eksempel fra Buffer:
5. Vær personlig
Alle kan godt lide at blive behandlet, som om de er noget særligt. Det gør man ved at tale personligt til dem. Brug fx geotargeting til at skrive dine besøgendes bynavn i dit materiale. Google bruger konstant geotargeting i både søgninger og annoncering, så man får lokale resultater.
Nedenstående Facebook annonce er et dårligt eksempel på god geotargeting; Det virker lusket og useriøst at bruge “tilfældigheds” princippet. Naturligvis ved denne afsender, at modtageren er årgang 1979 (eller i hvert fald i følge deres Facebook profil). Dette kan dog reddes ved en simpel omformulering, så der ikke spørges “Er du årgang 79? Så kan du vinde” men derimod konstateres “Du er årgang 1979 og kan derfor vinde!”. Det er naturligvis en smagssag, men det er også forskellen på at være oprigtig eller ej, og i denne dating sammenligning giver det bonus at være ærlig fra starten, hvis det skal ende med at blive et godt forhold eller samarbejde.
Dette er et indlæg i vores nyhedsbrevserie Markedsføringtips.