Få en Universal Analytics-ejendom, selvom din Analytics konto laver en Google Analytics 4-ejendom. Vil du have UA kode i stedet for GA4? Vi guider dig til løsningen i dette indlæg.
Vil du også hellere have en Universal Analytics-ejendom med den gode gamle UA-kode i stedet for GA4? Og har du problemer med at finde ud af, hvordan du opretter en Universal Analytics-ejendom, efter Google har lanceret deres Google Analytics 4?
Bare rolig, vi har løsningen til dig her, og hvis du har lidt kendskab til Analytics, kan du sagtens selv klare det. Ellers kan du også kontakte os, og så klarer vi det for dig.
Og lad os så komme videre til guiden i opsætning af en UA-ejendom.
Sådan opsætter du en UA-ejendom i Analytics i stedet for GA4
Vi tager det trin-for-trin (med masser af skærmdumps), så bare læs guiden, og følg trinene ovre på din Analytics-konto, så får du en Universal Analytics-ejendom med UA-kode igen.
#1 Klik på Opret ejendom
#2 Fold Vis avancerede valgmuligheder ud
#3 Klik på Opret en Universal Analytics-ejendom ude til højre
#4 Udfyld websites adresse og klik af i Opret kun en Universal Analytics-ejendom (med mindre du også vil have en GA4 ejendom)
#5 Udfyld dine virksomhedsoplysninger og tryk Opret nederst
#6 Du har nu oprettet en Universal Analytics-ejendom, og du kan dermed kopiere Global Site Tag sporingskoden ind i din hjemmesides <HEAD> – eller tilføje den via et WordPress plugin som fx Monster Insights.
Var det alt? Ja, det var alt!
Nu har du en spritny UA-ejendom ved siden af din GA4-ejendom, som du faktisk også bør bruge.
Hvorfor ikke bare bruge GA4?
For en god ordens skyld anbefales det, at du også beholder din GA4-ejendom og implementer koden på din hjemmeside. De to Google Analytics udgaver er nemlig meget forskellige, så du skal gerne have begge på plads, så du kan sammenligne data på sigt.
Lige nu er Google Analytics 4 dog lidt af en beta-udgave og ændres fortsat løbende.
Det er derfor en god idé at implementere GA4 på din hjemmeside og vænne dig selv til at kigge på data dér også. Alligevel er det altså skønt med den gode gamle UA-version af Analytics, da du så også kan sammenligne med data fra tidligere perioder.
Ingen bounce rate i GA4
Især da Google Analytics 4 og Universal Analytics absolut ikke har de samme data. Det gør dem mildest talt svære at sammenligne. Den nye GA4 har ikke engang et så almindeligt datapunkt som afvisningsprocent (også kaldet “bounce rate”).
Læs mere om bounce rate i indlægget “Hvor vigtig er bounce rate?” ved at klikke her >
Det kan være fint ikke at kigge for meget på bounce rate, da man altid også bør se på sessionsvarighed fremfor “kun” afvisningsprocenten. Alligevel var netop dette parameter et godt sted at fange fejl i koden (var afvisningsprocentern alt for lav, vidste man typisk, at noget var opsat forkert).
Bliv klogere på bounce rate versus sessionsvarighed i indlægget her >
Kontakt os
Hvis du vil vide mere om hvad, vi tilbyder, eller du har nogle spørgsmål, kan du kontakt os.