Eller tror du bare, du ved, hvornår dine kunder gerne vil købe?
En af de store fordele ved digital markedsføring er, at man kan måle alt. Det er bare også en af de helt store faldgrubber!
Der sker nemlig ofte det, at du kommer til at skabe en selvopfyldende profeti, straks du ser nogle positive tendenser.
Eksempel: Du har en god uge, hvor du får en række kundehenvendelser (eller salg i din webshop) på en torsdag formiddag.
Din konklusion: Torsdag formiddag er super for min virksomhed
Din reaktion: Du begynder at sende nyhedsbreve ud torsdag formiddag og bruger generelt flere penge og mere energi på annoncering om torsdagen.
Resultatet: Du fortsætter med at sælge mere om torsdagen
Udfordringen: Selvom du stadig ser torsdag som din supersælger dag, så er det din egen indsats, der nu skaber resultaterne.
Men måske var det et rent tilfælde, at du havde én god torsdag? Det kunne reelt være tirsdag, der fungerede bedre… Det ved du bare ikke, så længe du kun fokuserer din indsats på torsdag.
Vi har en række eksempler på denne udfordring fra den virkelige verden. Men nu nøjes vi med det absolut nyeste, der kun er en lille uge gammel.
Et eksempel fra den virkelige verden:
Vi har netop arbejdet med Adwords for en virksomhed, der ikke ønskede at annoncere om lørdagen. Der sælger de nemlig aldrig noget!
Og dog. Da vi spurgte lidt ind til erfaringen og historikken omkring den dårlige lørdag, så viste det sig, at det reelt kun var en antagelse. Men fordi de antog, at lørdag var en dårlig salgsdag, så havde de aldrig prøvet med annoncering denne dag.
Det kunne vi naturligvis ikke leve med, så vi testede det straks.
Resultatet: Ugens absolut højeste konverteringsrate.
Ikke kun blev det ugens næstbedste salgsdag. Salgene fra lørdag gav også den absolut bedste ROI [Return On Investment].
Så husk nu, at det er sundt at teste!
Også selvom du mener, at du allerede ved præcis, hvornår dine kunder køber. Måske fik du engang for tre år siden et resultat, som du stadig lever efter. Men gør dine kunder også det?
Især når vi taler Google (om så det er organisk eller betalt), så har mobiltelefonen gjort en massiv forskel for, hvornår folk er opsøgende. Og ikke mindst hvornår og hvordan, de shopper.
Kig en ekstra gang på dine tiltag og dine resultater
Prøv denne gang at være ekstraordinært objektiv, når du nu skal vurdere, om resultaterne er ægte og naturlige, eller om det måske nærmere er resultatet af din indsats, som er drevet af dine forventninger.
Med andre ord; Sidder du med en selvopfyldende profeti, og snyder dig selv for virkelig at optimere på din indsats?
God fornøjelse og held og lykke med at finde en ny lille guldgrube i stedet for at sidde fast i en faldgrube.
Og skal du bruge et par virkelig objektive øjne, kan du altid tage kontakt og booke os til en analyse af din indsats.
I langt de fleste tilfælde er der nemlig flere salg (eller bare en god besparelse) at hente, hvis du har arbejdet lidt for længe efter devisen: Sådan plejer vi at gøre!